Overgangsalderen – hva er det og når inntreffer den?

Det er noe alle kvinner skal gjennom, enten vi vil det eller ikke. Noen frykter det kanskje, mens hos andre flyter det bare forbi. Overgangsalderen kan variere både i lengde og omfang – men hvorfor kommer egentlig kvinner i overgangsalderen? Hva er de ulike menopause-periodene og hva går de ut på? Her kan du lese alt du trenger å vite om overgangsalderen – og kanskje få noen tips!

Hva er egentlig overgangsalderen?

Overgangsalderen, eller klimakteriet som det også blir kalt, betegnes gjerne som tidspunktet for den siste menstruasjonen og slutten på den fruktbare perioden av kvinners liv. De aller fleste kvinner havner i overgangsalderen i alderen 45-55 år, men visste du at omtrent 1 % av kvinner kommer i overgangsalderen før fylte 40 år? Dette kalles en såkalt prematur menopause. Overgangsalderen varer som regel i 1-2 år, men dette kan variere – for noen kan den også vare i et par måneder, for andre i 10 år.

Denne store forandringen foregår i eggstokkene, som er et hormonproduserende organ. Fra man kommer i puberteten som tenåring og frem til overgangsalderen produseres det her østrogen og gestagen i en regelmessig syklus som varer i omtrent fire uker. Østrogen dannes overveiende i de to første ukene, og gestagen i de to siste.

Som kvinne er alle egg i eggstokkene medfødt, som betyr at ingen nye produseres i løpet av livet. Et ubefruktet egg støtes ut ved hver menstruasjon, og eggene blir i tillegg naturlig degradert etter hvert som man blir eldre. Når mengden egg nærmer seg null, begynner endringer å skje i kroppen.

Østrogennivået i kroppen følger menstruasjonssyklusen din, og når man har færre egg, avtar eggstokkenes produksjon av østrogen, noe som kan føre til uregelmessig menstruasjon.

En av grunnene til at redusert østrogenproduksjon påvirker kroppen på flere måter er at   man har østrogenreseptorer i hele kroppen; i vevet og i organene. Når mengden østrogen reduseres påvirker dette reseptorene og derfor prosesser i kroppen som tidligere har blitt initiert av denne forbindelse. Dette kan gi store fysiologiske endringer. Ikke alle kvinner opplever like mye ubehag som andre; ca. 3 av 4 opplever faktiske plager, hvorav noen slipper unna med lett ubehag og andre må oppsøke lege på grunn av kraftig ubehag.

Overgangsalderen kan deles inn i fire perioder:

  1. Premenopause: denne perioden inntreffer flere år før man mister menstruasjonen, og i denne fasen er det vanlig med uregelmessig menstruasjon med både kraftigere og mindre blødninger. I tillegg kan man oppleve både hetetokter og nedsatt sexlyst. I og med at man i denne fasen nærmer seg menopausen dannes det mindre av hormonene østrogen og progesteron. Denne hormonelle ubalansen kan begynne 2-5 år før man har sin siste blødning, og hos andre 5-10 år før. Mister man menstruasjonen før fylte 45 år regnes det som tidlig.
  2. Perimenopause: I denne fasen kan man oppleve symptomer som nattesvette, hetetokter, søvnproblemer, humørsvingninger, endringer i vannlatingsmønsteret, nedsatt sexlyst og konsentrasjonsvansker. Hetetoktene beskrives ofte som anfall hvor man plutselig blir veldig varm, og kan komme helt uavhengig av situasjon man er i. Søvnvanskene kan ofte identifiseres med at man får vanskeligheter med å falle i søvn på grunn av hetetokter, noen ganger med svetteutbrudd, hvor man faktisk må skifte på sengen flere ganger.
  1. Menopause: I denne fasen har man sin siste menstruasjon. fasen varer i ca. 12 måneder etter siste blødning. Den siste blødningen kommer av at eggstokkene frigjør så lite østrogen og progesteron at syklusen stopper opp. Noen kjenner kanskje på at kropp og hode fungerer annerledes enn vanlig, og depresjon, humørsvingninger, tretthet, hodepine, hukommelsesvansker og irritabilitet kan være vanlig. Huden kan bli tynnere og tørrere, synet dårligere, håret tynnere, tannkjøttet blør lettere, muskelmassen mindre, uønsket hårvekst i ansiktet, lav toleranse for koffein, raffinerte karbohydrater og alkohol, og noen sliter også med tørr skjedegang.
  2. Postmenopausen: I den siste fasen, kalt postmenopausen, vil mange av de plagsomme symptomene fra de tidligere fasene gradvis forsvinne. Når det har gått et helt år, altså 12 måneder, fra du hadde din siste mens, vet du at du er i denne fasen. Du bør få tilbake energien din litt etter litt, og livet bør gå tilbake til normalt – bortsett fra menstruasjonen.

Dette kan du gjøre for å forberede deg til overgangsalderen

I og med at overgangsalderen inntreffer og oppleves så forskjellig fra person til person, kan det være lurt å snakke med nærmeste familie, som for eksempel mor eller søstre for å høre hvordan deres overgangsalder var. Tidspunkt og plager er arvelig betinget, men husk å være oppmerksom på andre arvelige sykdommer som hjerte- og karsykdommer, samt diabetes som gjerne inntrer etter overgangsalderen.

Her er noen konkrete tips til hva du kan gjøre for å forberede deg best mulig til overgangsalderens fire faser:

  • Styrk skjelettet med regelmessig bevegelse og aktivitet, som for eksempel 30 minutters powerwalks 3-4 ganger i uka eller styrketrening med strikk og vekter
  • Få i deg nok kalsium for å styrke skjelettet og redusere risiko for beinskjørhet, ca. 1500 mg per dag, for eksempel gjennom meieriprodukter.
  • Vitamin D er med på å oppretthold normal funksjon av skjelett, og dette er et viktig vitamin spesielt for de som kommer tidlig i overgangsalderen. I tillegg bidrar vitamin D til optimalt opptak av kalsium.
  • 5 om dagen med frukt og grønt – spis sunt og balansert
  • Ha på deg lag på lag med lett tøy, slik at det er enkelt å ta av seg om hetetoktene kommer snikende
  • Unngå stress, slapp av nok og få nok søvn
  • Få i deg nok vann per dag
  • Unngå eller vær forsiktig med sterkt krydret mat, koffein, tobakk og alkohol
  • Hold en sunn vekt
  • Lag gode søvnrutiner
  • Var dette relevant?
  • ja   nei