Spørsmål og svar

Her kan du finne svar på ofte stilte spørsmål og andre ting du kanskje lurer på om Möller´s og våre produkter.

FAQ FAQ
Produktspørsmål
Man skal ikke gi vanlig tran til kjæledyr, da det inneholder vitaminer som allerede finnes i flere typer dyrefôr. Derfor har vi spesialutviklet Möller´s Omega-3 for Hund & Katt, som er godt for hud, ledd og pels.
Dette er helt individuelt og opp til hver enkelt forbruker. Ta produktet når det passer deg og er enklest i forhold til rutine.
Man bør alltid følge anbefalingene om dosering som står på produktet, med mindre annet er avtalt i samråd med lege. Det er spesielt de fettløslige vitaminene A, D og E man skal passe på at man ikke får i seg for mye av. Om man skulle få i seg mer enn anbefalt dose en sjelden gang vil det normalt være helt ufarlig.
Hovedforskjellen mellom flytende tran og omega-3 kapsler er at mens tran og trankapsler lages av fersk lever fra torsk og skrei, lages oljen som brukes i de fleste omega-3 kapsler(fiskeoljekapsler) ved å presse ut olje fra hele småfisk, som ansjos. En annen ulikhet er at i tran finnes det naturlig vitamin A og D, mens det må tilsettes i olje fra småfisk. Omega-3-fettyrene DHA og EPA finnes i begge typer. Hva som er best kommer an på kvaliteten på produktene og mengde virkestoffer.
Ja, flere av våre produkter kan kombineres. Det man skal passe på er at man ikke kombinerer to produkter som begge inneholder anbefalt mengde vitamin D og A. Hvis du lurer på hvilke produkter som kan kombineres står det en oversikt for hver av produktene på våre produktsider.
Det finnes ingen regel for at man må innta Möller´s produkter med mat, det vil variere fra person til person hva man synes er best. Mange synes det er best å ta produktene sammen med frokost eller middag fremfor på tom mage.
Våre kapsler lages med gelatin fra storfe.
Ingen av våre produkter inneholder gluten. Alle Möller´s produkter er fri for soya.
Fiskeoljekapslene består av ren olje fra fiskemuskel og tran består av rent fett fra torskelever. Allergi ovenfor fisk skyldes at man reagerer på et protein (allergen) i fiskemuskelen. Dagens analysemetoder har ikke kunnet avdekke rester av protein i fiskeoljen/tranen, og vi anser det som lite sannsynlig at produktet vil utløse en allergisk reaksjon. Dersom man er hyperallergisk ovenfor fisk, bør man snakke med og eventuelt prøve produktet hos legen sin.
Er du i tvil, prøv Möller´s Vegetabilsk Omega-3 fra alger.
Vi har strenge krav til oksideringsnivå på fiskeoljen og tranen som brukes i våre produkter.
Ja. Fettsyrene DHA og EPA, som er hovedvirkestoffene i Möller´s sine produkter, er blant de best dokumenterte næringsstoffene i verden i dag.
Som regel tilsvarer dette en liten barneskje.
Forskjellen er at Möller’s Omega-3 flytende inneholder ca 40 % mer omega-3 per dagsdose enn vanlig Möller’s Tran. Det skyldes at vi har beriket produktet med ekstra mye omega-3, derfor koster også produktet noe mer enn vanlig Möller’s Tran. Vanlig dosering av begge produkter gir mer enn 250mg av hver fettsyre DHA og EPA, som er tilstrekkelig for å bidra til hjertets normale funksjon og til å opprettholde normal hjernefunksjon og normalt syn.
En åpnet flaske bør oppbevares maks tre måneder i kjøleskap før den bør skiftes ut med en ny.
Prøv med litt Zalo rett på flekken, la det virke i ca. 30 minutter. Skyll så tøyet godt og vask på vanlig måte etter anvisning. Heng gjerne tøyet ut til lufting.
Nei. Dette er en gammel huskeregel som kom av at det er i vintermånedene behovet for vitamin D er størst. Men tran inneholder også andre næringsstoffer det er viktig å få hele året. En ny huskeregel bør være å huske og ta tran alle dager som slutter på "g"!
Oppstøt fra fiskeolje er et vanlig problem. Hvis du sliter med oppstøt anbefaler vi at du prøver vårt produkt Möller´s Pharma Høykonsentrert Omega-3 Anti-oppstøt kapsler uten ettersmak av fisk som selges i apotek. Kapslene tåler magesyre og løser seg ikke opp før de går over i tynntarmen. Dette garanterer at du ikke blir plaget av oppstøt og ettersmak av fiskeolje. Produktet har ekstra høyt innhold av omega-3-fettsyrene EPA og DHA og sørger for at du får hele 1 gram omega-3 per 2 kapsler. Andre gode tips er å ta kapslene på kvelden eller til et måltid.
Produktspørsmål gravide og barn
Helsedirektoratet anbefaler at barn under 1 år får tilskudd av D-vitamin fra de er 1 uke gamle. Derfor har vi utviklet Möller´s Pharma D-vitamindråper til de minste under 1 år, og Möller´s Pharma Min Første Tran kan tas fra barna er 1-3 år. Fra de er 3 år kan de ta vanlig Möller´s Tran eller et av våre andre produkter.
For nettopp denne gruppen er det spesielt viktig med tilskudd av omega-3 fettsyrer og vitamin D som finnes i tran og de øvrige Möller´s produktene. Helsemyndighetene anbefaler tran til gravide for å sikre tilstrekkelig tilførsel av vitamin D og DHA. Vitamin D er viktig for mor gjennom graviditeten. Möller´s Tran er rik på omega-3-fettsyren DHA som er viktig for utvikling av hjerne og øye hos foster. DHA er også viktig for utvikling av synet det første leveåret.
Det er vanskelig å bestemme hvilken alder et barn må være for å kunne ta kapsler. Det varier fra barn til barn og er avhengig av blant annet størrelsen på kapselen. Generelt vil vi ikke anbefale kapsler til barn under 3 år på grunn av faren for at man kan sette kapselen i halsen. Man må være helt sikker på at barnet klarer å svelge en kapsler før dette gis.
Frakt og levering
Nei desverre, Møllers.no leverer kun varer i Norge.
Dersom Helthjem ikke har dekning der du bor, vil pakken leveres på ditt nærmeste PostNord hentested. Ler mer på Helthjem sine sider. Helthjem leverer vanligvis til postkasse/dørmatte innen 2-4 virkedager.  
Pakken leveres hjem til deg med avisbud om natten. Du trenger derfor ikke personlig ta imot eller signere for pakken. Helthjem legger pakken trygt på dørmatten eller i postkassen, og sender deg en SMS når pakken er levert. Da kan du ta inn pakken når du står opp om morgenen.
Du kan enkelt spore din pakke via Helthjem sine sider.
Frakt per forsendelse koster NOK 29. Dersom du handler for over 500 kroner er det gratis frakt.
Betaling og ordrebekreftelse
Varene som vises på mollers.no skal finnes på lager, men vi tar likevel forbehold om at feil kan oppstå og et produkt kan være utsolgt. Hvis vi ikke klarer å levere i henhold til din bestilling, vil vi kansellere ordren. Du får beskjed om dette på e-post.
Ordren behandles normalt første arbeidsdag etter at du har fått ordrebekreftelse fra oss. Dersom du legger ordren før kl. 13.00 vil den bli behandlet samme dag. Se mer informasjon under Levering punkt 6.
Når vi mottar ordren, får du en bekreftelse til din registrerte e-postadresse.
Foreløpig tilbyr vi ikke abonnementstjenester. Denne tjenesten blir tilgjengelig fra 2022
Ja du kan betale med faktura. Fakturaen forfaller i løpet av 14 dager, og dersom du bruker kredittkort eller debetkort ved betaling – reserverer vi kjøpesummen på kortet ved bestilling og kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
For en trygg og sikker betaling bruker mollers.no Klarna til å gjennomføre betalingen. Ved kjøp kan du velge å betale med kort eller faktura.
Priser og kampanjer
Rabattkoder er kun gyldige på ordinære priser og ikke på allerede nedsatte varer dersom det ikke informert om annet. Noen rabattkoder er personlige. Vi reserverer oss retten til å deaktivere koder og avslutte tilbud dersom vi mistenker svindel. Rabattkoder kan normalt kun brukes én gang.
Alle priser du ser i nettbutikken vår er oppgitt i norske kroner og inkludert merverdiavgift (25 %).
Klager og reklamasjon
Klageorgan: vi vil gjøre vårt beste for at du skal bli fornøyd med Möllers’ produkter, og vår kundebehandling. Dersom du likevel ikke skulle være fornøyd, har du alltid rett til å klage til Forbrukerklageutvalget eller henvise saken til mekling hos Forbrukerrådet. Du kan også benytte deg av Europakommisjonens plattform for nettbasert tvisteløsning (ODR-plattform).
Ved reklamasjoner blir salgsprisen for mangelfulle vare(r) samt fraktkostnad kreditert din konto normalt inn fem til ti arbeidsdager etter at reklamasjonen er godkjent.
Möller’s dekker returkostnaden for reklamasjoner og feilleveringer. Alle reklamasjoner kontrolleres og godkjennes av oss.
Ta kontakt med vår forbrukerservice dersom du har en klage eller reklamasjon. Du kan også enkelt fylle ut vårt digitale kontaktformular for reklamasjoner under siden Kontakt Oss.
Angrerett
Dersom du ønsker å angre kjøpet ber vi deg sende oss angrerettskjemaet, se link under, eller på annen måte gi oss en utvetydig erklæring om at du ønsker å benytte deg av rettigheter etter angrerettloven. Vi står ikke ansvarlig for å betale returkostnaden ved en eventuell benyttelse av slik angrerett, og du må derfor selv betale de direkte kostnadene for å returnere varen til oss.
Angreretten innebærer at du har rett til å angre kjøpet for uåpnet produkt og returnere varen. For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må altså produktet returneres til oss i samme mengde og stand som du mottok det. Dersom varens verdi er redusert mer enn nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, må du dekke dette verditapet.
Du er beskyttet av lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler av 20. juni 2014 nr. 27 («angrerettloven») og har 14 dagers ubetinget angrerett fra den dagen du mottar varen eller fra den dagen du mottar den første av varene dersom det er inngått en abonnementsavtale.
Sikkerhet og personvern
Vi bruker sikre sider for overføring av ømfintlig informasjon som kortinformasjon og personopplysninger. Du kan selv kontrollere at nettsiden du besøker er sikker ved å se på nettadressen. Vanlige nettadresser begynner med http://, men hvis du befinner deg på en sikker side, begynner den med https://, hvor ”s” står for ”secure”.
Möller’s er en del av Orkla-konsernet og følger Orklas regler for sikker bruk og behandling av informasjonskapsler og personopplysninger. Her kan du lese mer om dette.
Nyhetsbrev
Du kan melde deg på vårt nyhetsbrev her!
Lengst ned i våre nyhetsbrev finner du en lenke for å avslutte abonnementet. Klikk på den for å avslutte ditt abonnement.

Kundeservice

Ble ikke ditt produktrelaterte spørsmål besvart over?

Fyll ut vårt Orkla Forbrukerservice kontaktformular, så hører du fra oss

Kundeservice

Ble ikke ditt produktrelaterte spørsmål besvart over?

Fyll ut vårt Orkla Forbrukerservice kontaktformular, så hører du fra oss

Betaling
Betaling

Trygg betaling med KLARNA - les mer om våre kjøpsvilkår her

Spor din pakke
Spor din pakke

Våre varer leveres raskt med HeltHjem

Reklamasjon
Reklamasjon

Problemer er til for å løses - bare fyll ut vårt enkle formular