D-vitamin - Hva er det?

D-vitamin er for mange knyttet til tran, fet fisk og solen, men hva er D-vitamin egentlig og hvorfor er D-vitamin viktig for menneskekroppen? Visste du for eksempel at D-vitamin, teknisk sett ikke er et vitamin i det hele tatt?

Hva er D-vitamin?

D-vitamin er et fettløselig vitamin som bidrar til en rekke viktige funksjoner i kroppen, og er viktig for å opprettholde normalt nivå av mineralet kalsium i blodet, for opptak av fosfor og kalsium, fra tynntarmen, for så å bidra til at kalsium distribueres. Det bidrar i tillegg til reabsorpsjon i nyrene, slik at kroppen kan nyttiggjøre seg av mineralene igjen. Gjennom disse aktivitetene spiller D-vitamin en stor rolle for opprettholdelsen av en normal benbygning og muskelfunksjon i hele menneskekroppen. D-vitamin er også nødvendig for normal utvikling av skjelettet hos barn og bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar hos både barn og voksne.

D-vitamin i tran

Tran har vært en viktig D-vitamin kilde for nordmenn i flere hundre år, og ble for alvor en folkefavoritt da Peter Möller revolusjonerte tranproduksjonen helt tilbake i 1854. Möller’s Tran er olje utvunnet fra norsk torskelever av beste kvalitet, og er naturlig rikt på, ikke bare D-vitamin, men også A-vitamin og Omega-3 fettsyrer. I den norske kosten er tran en av få kilder til D-vitamin, det er derfor ingen overraskelse at Möller’s Tran er en viktig del av mange nordmenns daglige kosthold og rutiner.

En skje som rommer 5 ml. Möller’s Tran inneholder 10 mikrogram D-vitamin, og dekker dermed hele det anbefalte dagsinntaket for de mellom 2 og 75 år. For de som er over 75 år anbefales et daglig inntak på 20 mikrogram.
Les mer om Möller’s Tran her!

D-vitamin i mat

Det finnes to former av D-vitamin, D2 og D3. D2 finner vi i ikke-animalske kilder som noen planter, gjær og sopp. D-vitamin i form av D3 finnes i animalske kilder som egg, dyrelever, fet fisk, fiskerogn, fiskelever og Tran som utvinnes fra sistnevnte. Begge formene av D-vitamin er helsefremmende og bidrar i de samme prosessene, men forskning viser at D3 er å foretrekke fordi denne formen av D-vitamin kan tas opp, brytes ned og nyttiggjøres av menneskekroppen lettere enn D2.

Nyere forskning viser at sopp, som sjampinjongen du kjøper i matbutikken, kan berikes med D-vitamin i form av D2 gjennom kunstig UV-belysning mens den dyrkes, men også etter at soppen er høstet og til slutt befinner seg på kjøkkenet ditt. Bare 15 minutter i direkte sollys er nok til å produsere mellom 5 og 20 mikrogram med Vitamin D2 i 85 gram med sopp, uavhengig av type sopp eller sesong.

Av mer tradisjonelle kilder til D-vitamin skiller fet fisk, fiskelever og tran seg ut som klare vinnere, da de inneholder store mengder av D-vitamin i form av D3 og i tillegg inneholder sunt fett og sunne Omega 3-fettsyrer.
Les mer om D-vitamin i mat

D-vitamin fra solen

Den siste kilden til D-vitamin er kjent for folk flest, nemlig solen. At solen er en D-vitamin kilde er en sannhet med modifikasjoner, da det faktisk er kroppen selv som produserer D-vitamin i form av D3 når naken hud eksponeres for sollys. Dette er også grunnen til at D-vitamin teknisk sett ikke er et vitamin, da vitaminer defineres som næringsstoffer kroppen ikke klarer å produsere på egenhånd. Denne produksjonen er dog avhengig av tilstrekkelig med solskinn på større deler av huden over en periode på opptil 20 minutter daglig, avhengig av hvor lys du er i huden. Jo mørkere hud du har, desto lenger må du være eksponert for direkte sollys for å produsere nok D-vitamin i kroppen.

D-vitamin mangel

Mangel på D-vitamin kan i verste fall føre til benskjørhet, dette fordi både tenner og ben blir svakere om nivåene av D-vitamin og kalsium er for lave. Selv om benskjørhet som oftest inntreffer i eldre alder, er det viktig å opprettholde en normal og sunn benbygning hele livet.

I Norge dominerer lange mørke årstider og enkelte kan derfor være spesielt utsatt med tanke på å få i seg tilstrekkelig med D-vitamin, mens andre ikke spiser nok av matvarene som inneholder D-vitamin og er utsatt på den måten. Möller’s Tran er et godt alternativ, slik at man sikrer å dekke det anbefalte daglige inntaket på 10 mikrogram.
Les mer om D-vitaminmangel

  • Var dette relevant?
  • ja   nei