Hjernetrim oppgaver du kan gjøre hver dag

Hjernetrim kan hjelpe deg med alt fra hukommelse til konsentrasjon, og oppgavene du finner i denne artikkelen vil hjelpe deg med å forbedre og opprettholde hjernens funksjoner. Det er mange små ting man kanskje ikke tenker over, og som er enkle å gjennomføre hver dag for en bedre hjernehelse. Sjekk ut hjernetrim oppgaver og test ut de du syns ser interessante ut, ruller og utfordre deg selv!

Les mer om hjernetrim her

I tillegg til et sunt kosthold og fysisk aktivitet finnes det utallige måter å gi hjernen en egen treningsøkt. Her er en liste over ting du kan gjøre hver dag:

  • Test hukommelsen – Lag en liste, for eksempel en handleliste, ting som må gjøres eller andre ting, og memoriser listen. En time etterpå – se hvor mange ting fra listen du husker. Gjør tingene på listen så utfordrende som mulig for best mulig stimuli for hjernen.
  • Spill musikk – Lær deg å spille et instrument eller bli med i et kor. Å lære noe nytt og komplekst over en lengre periode kan være ideelt for et aldrende sinn.
  • Hoderegning – Regn ut mattestykker uten penn, papir eller kalkulator. Du kan gjøre det enda vanskeligere, og fysisk, ved å gå en tur samtidig.
  • Ta et matlagingskurs – Lær deg å lage nye matretter. Ved matlaging bruker man flere ulike sanser, som for eksempel lukt, berøring, syn og smak. Alle disse sansene involverer forskjellige deler av hjernen.
  • Lær et nytt språk – Når lytting og hørsel er involvert vil hjernen bli stimulert. I tillegg vil et rikt ordforråd knyttes til redusert risiko for kognitiv nedgang.
  • Lag ordbilder – Visualiser stavingen av ord i hodet ditt. Prøv deretter å tenke på andre ord som starter eller slutter på de samme to bokstavene.
  • Tegn et kart fra hukommelsen – Etter å ha kommet hjem fra et nytt sted du har besøkt, prøv å tegne et kart over området. Gjenta denne øvelsen hver gang du besøker et nytt sted.
  • Utfordre smaksløkene – Når du spiser, prøv å identifisere de ulike ingrediensene i måltidet, inkludert urter og krydder.
  • Forbedre koordinasjonen til hånd-øye evnene dine – Start med en ny hobby som involverer finmotoriske ferdigheter, som for eksempel strikking, tegning, maling eller sette sammen et puslespill.
  • Lær en ny sport – Prøv en atletisk treningsform som utnytter både kropp og sinn, som for eksempel yoga, golf eller tennis.
  • Puss tennene med omvendt hånd – Er du høyrehendt bruk venstre hånd og omvendt. Du kan utfordre deg selv enda mer ved å bruke omvendt hånd til å åpne tannkrem-tuben og påføre tannkremen på tannbørsten. Du kan også bruke omvendt hånd til å gjøre andre ting, for eksempel på datamusen eller til å skrive.

10 hjernetrim gåter for store og små

  • Nye morgenrutiner – Gjør om på morgenrutinene dine. Kle på deg før frokost, gå en annen rute på tur med hunden eller se nyhetene på en annen TV-kanal. Nytt perspektiv – Se på kjente objekter opp ned, snu bilder av personer du kjenner eller snu klokken. Les en bok eller en avis opp ned. Les siden nedenfra og opp. Se hvor mye som må til for at du skal forstå setningenes struktur.
  • Omplassering – De fleste familier har faste plasse rundt spisebordet, og kanskje du har en «fast» plass på kontoret? Ved at du bytter plass hver dag vil alt endre seg, synet du har på rommet, hvem du sosialiserer med, relasjoner, til og med hvordan du strekker deg etter salt og pepper.
  • Nye erfaringer på matbutikken – se over reolene fra topp til bunn, og hvis du ser et produkt du ikke har sett før – plukk opp varen, les ingrediensene og tenk på dem. Du trenger ikke kjøpe noe, men du får brutt rutinen og erfart noe nytt.
  • Les for barna – La de høre nye lyder, ord og se nye farger. Hjelp barna å bruke de ulike delene av hjernen. Tenk hvor mange ganger et barn må høre ordene «mamma» og «pappa» før de lærer seg å si dem høyt. Å lese for barna stimulerer og forsterker forståelsen for alt rundt dem.
  • Lag mat med hele familien – Lag mat sammen med barna ved å følge en oppskrift. Dette gir barna en mulighet til å lese, forstå og følge instruksjoner.
  • Tall og bokstaver – Gi hver bokstav i alfabetet et nummer fra 1-29. Lag ord som for eksempel skal bli for eksempel 40, 45 eller 50 ved å plusse sammen bokstavene.
  • Memorisering av minner – Prøv å huske navnet på lærere og elever i klassen din på skolen, se om du kan huske detaljer som hva de hadde på seg eller hva slags person de var. Neste gang kan du tenke på en gammel arbeidsplass eller en gate du pleide å bo – du vil bli overrasket over hvor mye du husker.
  • Alfabetisering – Rams opp månedene i året alfabetisk, du kan skrive det ned første gang – men prøv å huske det utenat – deretter baklengs.
  • Var dette relevant?
  • ja   nei