Tran i svangerskapet

Visste du at en barneskje tran per dag dekker både ditt og barnets dagsbehov for D vitamin? Helsedirektoratet oppfordrer deg som er gravid til å være ekstra påpasselig med å få i deg nok D-vitamin.

Tran i svangerskapet – en barneskje er nok

Vi som bor i det solfattige nord kan ikke stole på tilgangen på solstråler for å fylle opp kroppens D-vitaminlagre. Vi må også sørge for å spise nok fet fisk, som er den sikreste D-vitaminkilden vi har, og eventuelt supplere med meieriprodukter som er tilsatt D-vitamin. Er du usikker på om du får i deg nok gjennom kostholdet, anbefaler Helsedirektoratet en barneskje tran per dag.

LES OGS: Er du gravid? Da er omega 3 ekstra viktig

Tid for tran

I svangerskapet får fosteret sine næringsstoffer direkte fra morkaken, som igjen forsynes fra mors kosthold. Derfor er det påvist en nær sammenheng mellom mors og barnets D-vitaminstatus ved fødsel.

LES OGSÅ: Fakta og myter om hva du kan spise når du er gravid

Hold deg frisk i svangerskapet

D-vitamin spiller også en viktig rolle i vedlikeholdet av ditt immunforsvar. Dette kan være særlig relevant for deg som går gravid i vinterhalvåret, når influensasesongen herjer som verst, og solen – naturens egen kilde til D-vitamin – omtrent ikke er å se. Da kan en barneskje tran være en enkel måte å sikre seg nok av det viktige vitaminet. Les mer om viktigheten av D-vitaminer her:

  • Var dette relevant?
  • ja   nei