Immunforsvar og immunsystem – Hvordan funker det?

Immunforsvaret er en viktig del av alle kropper, men hvorfor har det seg slik at noen blir oftere syke enn andre? Her kan du lese mer om immunforsvarets funksjoner og hvordan du kan opprettholde god helse!

Gode tips til et godt immunforsvar

Hva er immunforsvar?

Alle har et immunforsvar, også kalt immunsystem, og hovedfunksjonen er å ta knekken på fiendtlige mikroorganismer, altså beskytte kroppen mot sykdom. Mikroorganismer er en fellesbetegnelse for de små levende skapningene – bakterier, virus og sopp.

Grunnen til at vi har et immunforsvar er for å kunne beskytte oss selv mot blant annet sykdom. Dette skjer som regel uten at kroppen tar skade av det, men ved autoimmune sykdommer kan immunforsvaret angripe kroppens egne friske celler, og bryte dem ned. Dette kan skje ved at cellene våre endrer karakter, fordi immunforsvaret angriper alt som oppfattes som fiendtlig.

Immunforsvaret vårt har hovedsakelig to funksjoner:

  • Beskytte kroppen mot patogene mikroorganismer
  • Fjerne skadede og døde celler og vev

I det ytre immunforsvaret vårt har vi huden som holder fremmedlegemer borte, ved hjelp av at den er tett og vannfast. Har du derimot rifter eller sår kan bakteriene trenge seg inn.

Ved hjelp fra slimhinnene som inneholder antistoffer og flimmerhår i halsen, lungene og nesen får vi hostet ut fremmedlegemer. Magesyren reduserer antallet av mikroorganismer vi får i oss gjennom mat og drikke, og kroppsvæsker som tårer, hudolje fra talgkjertler og spytt inneholder antibakterielle enzymer som kan redusere infeksjonsrisikoen.

Les også: Frisk som en fisk

Slik får du et godt og smart immunforsvar

Like viktig som det er å ha et godt immunforsvar, er det å ha et såkalt smart immunforsvar. Et smart immunforsvar finner balansen som trengs, slik at det ikke angriper seg selv ved endringer i cellenes karakter, også kalt autoimmune sykdommer.

Et balansert og godt immunforsvar finner du hos de aller fleste, men i perioder kan alle utsettes for et litt svakere immunforsvar. Det er som regel når det passer dårlig at man blir syk, og dette kan komme av flere årsaker. Er du i en periode med lite søvn? Stresser du mye over livssituasjonen din eller noe på jobben? Ja, da kan immunforsvaret ditt bli svakere. For å unngå å bli syk er det noen forbehold du kan ta.

Pass på å få nok søvn, legg deg heller litt tidligere om du vet du skal opp tidlig eller sliter med å sovne. Er du i en stresset situasjon, er det viktig at man tar seg tid til å tenke gjennom det som stresser deg. Er det noe du kan gjøre for å unngå den stressende følelsen? Bruk heller mer tid på å tenke gjennom det som faktisk stresser deg og spør andre om hjelp om mulig.

Daglig mosjon og frisk luft hjelper både på immunforsvaret og i stressende perioder. Enten det er en tur på treningssenteret eller en tur i skogen, vil du få tid til deg selv og egne tanker, samtidig som du får beveget på kroppen.

God hygiene er også en viktig faktor, men ikke altfor god. Mange bakterier er faktisk bra for deg. Ironisk nok kan det å bli syk gjøre det lettere for deg å holde seg frisk i ettertid. Å få en og annen forkjølelse kan faktisk være bra for immunforsvaret, for det setter i gang forsvaret slik at det får trent seg litt. Når dette skjer blir immunforsvaret bedre rustet til neste gang.

Hva kan man spise for et bedre immunforsvar?

Det er mye man kan spise av mat og kosttilskudd for å forbedre eller vedlikeholde immunforsvaret vårt, og fokuset bør da ligge på råvarer som inneholder mye antioksidanter og vitaminer/mineraler. Eksempel på slike råvarer er frukt, grønnsaker, urter, bær, nøtter og krydder.

Konkrete eksempler på ting som er godt for immunforsvaret er appelsin, svisker, makrell, yoghurt, solbær, paranøtter, rapsolje, mørk sjokolade og produkter med omega 3, som for eksempel tran. D vitamin som finnes i tran, bidrar til å opprettholde en normal funksjon av immunforsvaret.

Les mer om D-vitamin

Dette må du unngå

Det finnes også ting man bør unngå om man ønsker et velfungerende immunforsvar. Foruten om stress, for lite søvn og altfor hyppig håndvask – kan røyking være med på å svekke immunforsvaret ditt kraftig. Et dårlig kosthold med mye sukker og perioder med overtrening kan også være bidragsytende faktorer.

Fokuser på å opprettholde en sunn og frisk livsstil med god balanse, så vil immunforsvaret ditt holde seg godt.

  • Var dette relevant?
  • ja   nei