C-vitaminets effekt på kroppen

C-vitaminets effekt på kroppen

Vitaminer og mineraler
C-vitaminets effekt på kroppen

Kjendisen blant vitaminene, C-vitaminet, har mange viktige oppgaver i kroppen vår. Et populært kjerringråd er å ta masse C-vitamin ved forkjølelse. I tidligere tider var skjørbuk en dødelig sykdom forårsaket av C-vitaminmangel. Selv om vi i dag får det meste av C-vitaminbehovet vårt dekket gjennom kosten, har C-vitaminet vist seg å ha flere egenskaper vi kan utnytte.

Hva er C-vitamin

C-Vitamin, eller askorbinsyre, er et vitamin vi finner naturlig i mange matvarer, men også som tilsetningsstoff for å bedre holdbarheten til matvarene våre. I denne artikkelen skal vi i hovedsak ta for oss hva c-vitamin kan gjøre for oss mennesker, og hvilken nytte den har. De fleste dyr kan produsere C-vitamin selv, men mennesker, sammen med blant annet flaggermus, de fleste primater og noen gnagere, har ikke denne funksjonen. Vi må derfor få C-Vitamin tilført kroppen via kostholdet.

Visste du at du har noe til felles med marsvinet?

I motsetning til de fleste levende organismer kan ikke mennesket danne vitaminet i kroppen, og er derfor avhengig av å få det tilført gjennom kosten. Mange arter kan produsere vitamin C i sine egne celler og C-vitamin lages da med glukose som utgangspunkt. Mennesket, sammen med marsvin, en del primater og noen flere, har derimot et synteseapparat som mangler det siste enzymet i denne prosessen, gulonolaktone oksidase. Dette enzymet omdanner gulonolakton til vitamin C. Dette gjør at inntak av vitamin C gjennom kosten er helt nødvendig for blant annet mennesker og marsvin.

En antioksidant

Vitamin C er en antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress forårsaket av reaktive oksygenforbindelser. Reaktive oksygenforbindelser er biprodukter som blant annet dannes når kroppen vår forbrenner oksygen. De reaktive oksygenforbindelsene, som for eksempel frie radikaler, kan angripe kroppens celler, proteiner og arvestoff. Antioksidanten beskytter kroppen ved å nøytralisere de reaktive oksygenforbindelsene. I tillegg vil vitamin C bidra til å gjenoppbygge den reduserte formen av vitamin E.

Hvorfor trenger vi C-vitamin?

C-vitaminet gjør det enklere for kroppen å ta opp det viktige jernet som kroppen trenger for å danne nye blodlegemer og transportere oksygen i kroppen. Fordi C-Vitaminet gjør det enklere for kroppen å nytte seg av jern, anbefales det å ta C-vitamin sammen med jerntabletter, for å hjelpe opptaket av jern. Det finnes flere produkter på markedet som inneholder begge deler.

Når C-vitamin finnes i mage-tarmkanalen, kan vitaminet omdanne jern til en form som kroppen kan utnytte på en bedre måte. I tillegg kan vitaminet bidra til immunsystemets normale funksjon. Spesielt ved ekstrem trening er det viktig å få i seg nok C-vitaminer. Et daglig inntak av 200 mg vitamin C i tillegg til det anbefalte daglige inntaket, bidrar til å opprettholde immunsystemets normale funksjon under og etter intens fysisk trening.

C-vitamin og forkjølelse

Det er mange som har hørt at C-vitamin hjelper mot forkjølelse, og det finnes forskning som viser at C-vitamin kan korte ned lengden på forkjølelsen din, men at det ikke virker forebyggende. Det vi imidlertid vet med sikkerhet, er at C-vitamin spiller en viktig rolle i immunsystemet.  

Bruk av vitamin C-tilskudd

C-vitamin fås kjøpt i butikk og apotek (tabletter og brusetabletter) opptil ett gram. Fordi vitamin C har god vannløselighet, blir overskuddet raskt skilt ut i urinen. Det er liten fare forbundet med å innta store mengder C-vitamin. Men, kan ved store doser føre til nyrestein på grunn av økt oksalsyre i urinen. Hvis du ønsker å ta C-Vitamin. Ved for eksempel en forkjølelse, eller fordi du mistenker at du får i deg for lite igjennom kosten, er det bare å følge anbefalingene på pakken.

Matvarer som er rike på C-vitamin

For kvinner er vitaminet spesielt viktig for å bevare et godt opptak av jern. Hvis du vil lese mer om jern, kan du klikke her. Røykere trenger trolig også mer C-vitamin fordi vitaminet forbrukes raskere. Den naturlige antioksidanten finnes fremfor alt i sitrusfrukter som appelsiner, sitroner og grapefrukt. Poteten er også en viktig kilde til vitamin C i Norge. Flere bær og friske grønnsaker er gode vitaminkilder. Lavt inntak av slike matvarer kan føre til vitaminmangel som tidligere var utbredt blant sjøfolk.

Mat som inneholder Vitamin C:

  •       Sitrusfrukter
  •       Kiwi
  •       Guava
  •       Brokkoli
  •       Rosenkål
  •       Chilli
  •       Jordbær
  •       Solbær
  •       Nyper
  •       Paprika
  •       Spinat
  •       Tomat

Hvor mye vitamin C trenger man daglig?

Spedbarn bør få i seg 20 milligram (mg) vitamin C hver dag. Behovet øker gradvis med økende alder. Voksne menn og kvinner, samt ungdom fra 14 år, anbefales 75 mg daglig. Gravide og ammende har noe økt behov, og bør derfor få i seg henholdsvis 85 mg og 100 mg hver dag.

Viktige funksjoner der C-vitamin bidrar positivt:

  •       Å redusere tretthet og utmattelse
  •       Normal energiomsetning
  •       Nervesystemets normale funksjon
  •       Normal kollagendannelse, som har betydning for blodkarenes, knoklenes, bruskens, tannkjøttets, tennenes og hudens normale funksjon

C-vitaminmangel og skjørbuk

Hvis du har for lite C-vitamin i kroppen, fordi du har et dårlig eller ensidig kosthold, kan tilskudd være løsningen. Friske mennesker med et normalt kosthold får i seg nok C-vitamin gjennom kosten. Men for noen grupper som for eksempel eldre, alkoholikere eller personer med spiseforstyrrelser kan mangel på C-vitamin oppstå. Symptomer på C-vitaminmangel kan være tretthet og hyppige infeksjoner. En mer alvorlig mangel på C-vitamin kan gi skjørbuk. Hvis skjørbuk ikke behandles, kan den være en dødelig sykdom som kan gi slapphet, blødende tannkjøtt, løse tenner, smerter i ledd og blødninger i hud, muskler og indre organer. Død kan inntreffe på grunn av store blødninger i hjernen eller hjertemuskelen. Knoklene kan bli deformerte og tennene løsne. Blodmangel er også et vanlig sykdomstegn, fordi kroppen trenger C-vitamin for å ta opp jern.

I dag er skjørbuk en sjelden sykdom i vår del av verden. I vestlige land er enkelte tilfeller registrert, blant annet blant eldre som har en svært ensidig kost. Skjørbuk ble særlig beskrevet på 1500–1700-tallet blant sjøfolk under lange reiser. Skjørbuk kan observeres i utviklingsland og hos flyktninger, der tilgangen på vitamin C-rike frukter og grønnsaker er begrenset.

Den britiske marinelegen James Lind, 1716–1794, viste på midten av 1700-tallet at sitrusfrukter var effektiv behandling mot skjørbuk. Stoffet som kunne hindre og helbrede skjørbuk, ble isolert fra sitronsaft i 1928 og fikk navnet askorbinsyre (i overført betydning antiskjørbuksyre), altså vitamin C.

Vitamin C i kroppen

Det meste av C-vitaminet i kroppen vår befinner seg i musklene våre. Blodet inneholder også mye, men den høyeste konsentrasjonen finner vi i binyrene, hjernen og øyet.

C-vitaminets historie

Vitamin C ble oppdaget i 1912, og er kanskje et av de mest kjente vitaminene våre. Det ble for første gang isolert i 1928, og i 1933 ble det første syntetisk framstilte C-vitaminet produsert. Albert Szent-Györgyi and Walter Norman Haworth ble tildelt Nobel Prizes in Physiology and Medicine and Chemistry, i 1937, delvis for sin oppdagelse av C Vitaminet.

Les også:

Kilder:  Store Norske Leksikon, nhi.no, helsedirektoratet.no, lommelegen.no