C-vitamin og mat

Vitaminer og mineraler
c vitamin og mat

Vitamin C, som også kalles for askorbinsyre, er kanskje det mest kjente vitaminet, og et vitamin som mange forbinder med vinter og forkjølelse. Vitaminet er nemlig svært viktig for immunforsvaret vårt, da vitamin C bidrar til immunsystemets normale funksjon, i tillegg til at det har mange andre viktige oppgaver i kroppen. Det fungerer som en antioksidant og bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Vitaminet befinner seg hovedsakelig i musklene våre, men også i blodet, hjernen, øynene og binyrene. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvilke matvarer som inneholder vitamin C, og hvilke du bør inkludere i kostholdet ditt for å sikre gode nivåer. For å lære mer om vitamin C, kan du lese mer om vitaminets effekt på kroppen her.

Den vitaminrike poteten! 

I motsetning til mange andre dyr og organismer som produserer vitamin C i cellene sine, kan ikke menneskekroppen danne sitt eget vitamin C. Den er avhengig av å få vitamin C tilført gjennom kostholdet. Siden potet inneholder så mye vitamin C har nordmenn spist mye av det i diverse former, både kokt, stekt, most, grillet og riflet siden den kom til Norge. Visste du at en av de viktigste kildene til vitamin C lenge har vært poteten i sine utallige variasjoner?

Vitamin C i frukt, bær og grønnsaker  

De fleste tenker kanskje på sitrusfrukter som de matvarene som inneholder mest vitamin C. Det stemmer så absolutt, og sitrusfrukter som sitroner, grapefrukt og appelsiner inneholder masse av dette vitaminet. Men det gjør også andre frukter som kiwi, guava, papaya og mango – derfor kan også disse inkluderes i kostholdet. Det finnes også mye vitamin C i mange bær, slik som jordbær, solbær og ikke minst nyper. Matvarer som chili, tomater, persille og brennesle gir deg også gode tilskudd av vitamin C. Du finner i tillegg masse vitamin C i grønnsaker som brokkoli, rosenkål, kålrot, spinat, pepperrot og paprika. Både den røde, gule og oransje paprikaen inneholder masse vitamin C, og bør derfor absolutt inkluderes i salaten! 

Et godt og variert kosthold 

Generelt kan man si at de fleste grønnsaker, frukter og bærsorter inneholder ulike mengder av vitamin C, og derfor anbefales det at man får i seg masse av disse matvarene. Spiser du et godt og variert kosthold, vil du med all sannsynlighet få i deg gode mengder med vitamin C. Ved å servere en middag med poteter, brokkoli, paprika og rosenkål – og kanskje avslutte med noen bær til dessert, får du et måltid som er fullstappet av vitamin C! Vær imidlertid oppmerksom på at vitamin C kan være følsomt mot varme, så hvis du holder maten oppvarmet over lengre tid eller varmer den opp gjentatte ganger, kan dette redusere vitaminmengden i maten. 

Kan jeg få for mye vitamin C? 

Du trenger ikke bekymre deg for at du skal få i deg for mye vitamin C, selvom det faktisk er satt en maksimal grense for hvor mye C-vitamin et kosttilskudd kan inneholde. Ettersom dette vitaminet er vannløselig, vil det skilles ut med urinen hvis kroppen får for mye, men ikke sikt for høyt, og innta ikke mer enn anbefalt. 

Vitamin C er en antioksidant. Mange velger derfor å øke inntaket av vitamin C i vinterhalvåret, for å vedlikeholde immunforsvarets funksjon. Her kan du lese mer om antioksidanter.

Lag en smoothie full av vitamin C! 

En fantastisk måte å få i seg masse herlige C-vitaminer på er å lage en herlig smoothie full av grønnsaker, bær og frukter. Vitamin C har en rekke funksjoner i kroppen, og i tillegg til at det opprettholder immunforsvarets normale funksjon, bidrar det også til å redusere tretthet og utmattelse samt å bidra til at energiomsetningen fungerer normalt. En smoothie er derfor en flott og smakfull måte å inkludere mer vitamin C i kostholdet på – da får du også i deg de berømte fem om dagen! Inkluder gjerne frukter som mango, ananas, banan og sitrusfrukter, og suppler gjerne med jordbær for en ekstra god smak. I tillegg til vitamin C, får du også masse herlig fiber med på kjøpet!