Mangel på C-vitamin

Vitaminer og mineraler
c vitamin mangel

Vi mennesker er ikke i stand til å produsere vårt eget vitamin C, og derfor er vi avhengig av å få dette tilført gjennom kosten vår. Da de fleste i Norge har god tilgang til sunne og varierte matvarer, er det derfor svært uvanlig med C-vitaminmangel her til lands. Det finnes imidlertid situasjoner og tilfeller der det kan oppstå mangel på vitamin C, som for eksempel ved et utilstrekkelig eller ensidig kosthold, eller hvis det finnes underliggende årsaker til at kroppen ikke absorberer nok vitamin C. I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som kan ligge til grunn for at kroppen ikke tar opp tilstrekkelige mengder vitamin C, og vi ser på hva som kan skje med kroppen i slike situasjoner.

C-vitamin mangel

Før poteten ble introdusert i Norge, var skjørbuk en relativt vanlig sykdom blant folk flest, fordi nordmenn ikke hadde tilstrekkelig tilgang til matvarer med vitamin C. Skjørbuk oppstår når kroppen ikke får nok vitamin C, selv om poteten – og andre C-vitaminrike matvarer – etter hvert klarte å redusere sykdommen i Norge, ser man den fortsatt i blant annet utviklingsland.

Hvem er utsatt for C-vitaminmangel?

Det finnes imidlertid enkelte grupper som er ekstra utsatt for manglende vitamin C, selv om de lever i et land som Norge. Det er for eksempel ikke uvanlig at eldre mennesker får et redusert opptak av vitamin C, fordi kroppen rett og slett ikke absorberer næringsstoffet like godt som før. Eldre kan også ha et ensidig kosthold, slik at de ikke spiser nok mat som inneholder vitamin C. Mange eldre opplever noen ganger nedsatt matlyst, eller spiser generelt for lite eller for lite variert. Mennesker som lider av alkoholisme og spiseforstyrrelser kan også være utsatt for C-vitaminmangel, der sistnevnte gjerne spiser for lite til å dekke dagsbehovet.

Hvor mye vitamin C trenger vi?

Anbefalt dagsinntak av vitamin C vil variere med både alder og helsetilstand, der behovet øker naturlig etter hvert som man blir eldre. Fra 14-årsalderen og oppover anbefales det et minimumsinntak på 75 mg vitamin C hver dag. Gravide og ammende trenger litt større mengder, der gravide anbefales 85 mg og de som ammer anbefales 100 mg. Det er nærmest umulig å få i seg for mye vitamin C gjennom maten, da overskuddet skilles ut gjennom urinen. Overdosering av vitamin C er derfor sjelden, men man skal ikke overstige anbefalt daglig dose.

Symptomer på C-vitamin mangel

Symptomer på manglende C-vitamin kan være svært generelle, og kan derfor forveksles med mange andre tilstander. Derfor bør man alltid oppsøke legen om man merker at noe ikke er helt som det skal. Symptomene kan være alt fra blant annet slapphet og matthet til redusert matlyst og døsighet. Man ser også at C-vitaminmangel blant annet gjør at sår i huden bruker lengre tid på å gro. Les mer om vitaminmangel og mulige symptomer som kan oppstå her.

Vitamin C – et supervitamin!

Vitamin C er et veldig viktig vitamin som kroppen trenger mye av for å holde seg sunn og velfungerende. Det bidrar til normal funksjon av immunforsvaret og bidrar til å beskytte  cellene våre mot oksidativt stress. Vitaminet er også viktig for nervesystemet vårt, bidrar til å redusere tretthet og utmattelse og bidrar til at energiomsetningen fungerer som den skal. Sørg derfor for at du spiser et godt og variert kosthold, og benytter anledningen til å nyte både potet, sitrusfrukter, jordbær, brokkoli og paprika, som alle er fullproppet av dette herlige supervitaminet!