Hvilken funksjon har Vitamin D i kroppen

Vitamin D spiller en viktig rolle i flere sentrale prosesser i menneskekroppen, vitamin D er blant annet viktig for opptaket og distribusjonen av viktige mineraler.

Hva er Vitamin D?

Vitamin D er fettløselig, noe som betyr at det lagres i kroppens fettvev over tid, slik at kroppen kan hente frem vitamin D ved behov. Utfordringen er å holde dette lageret fult til enhver tid, slik at kroppen har tilgang på tilstrekkelig med vitamin D når behovet melder seg. Visste du også at vitamin D teknisk sett ikke er et vitamin? Det er fordi kroppen kan produsere vitamin D selv. Kroppen kan dog kun gjøre dette når naken hud eksponeres for direkte sollys. For å dekke det anbefalte dagsinntaket for barn og voksne, 10 mikrogram, er du nødt til å eksponere majoriteten av huden din for direkte sollys i opp til 20 minutter. Det kan derfor være en utfordring for kroppen å produsere nok vitamin D, spesielt i et land som Norge med lange mørke årstider. Det er derfor lurt å basere mesteparten av vitamin D-inntaket sitt på andre kilder, som vi kommer tilbake til senere i artikkelen.

Les mer om Möller’s Tran her

Hvilken funksjon har vitamin D i kroppen egentlig?

Helt fra de første levemånedene av, har vitamin D innvirkning på flere funksjoner og prosesser i menneskekroppen. Vitamin D er viktig for en normal utvikling av skjelettet hos barn og spiller en betydningsfull rolle for en normal og sunn benbygning livet ut. Vitamin D er også viktig for opprettholdelsen av et normalt immunforsvar og normal muskelfunksjon i hele kroppen, hele livet.

Les mer om D-vitamin her

Hva gjør vitamin D?

Vitamin D innehar disse rollene på grunn av dens kobling til både fosfor og kalsium, men spesielt sistnevnte. Vitamin D er nemlig viktig for opptaket av fosfor og kalsium fra tynntarmen, for så å bidra til at kalsium distribueres ut i kroppen. Det bidrar i tillegg til reabsorpsjon i nyrene, slik at kroppen kan nyttiggjøre seg av mineralene igjen. Gjennom å bidra ved opptaket- og distribusjonen av kalsium er vitamin D med på å opprettholde et normalt nivå av mineralet kalsium i blodet. Vitamin D sin rolle i disse prosessene muliggjør vitaminets positive bidrag knyttet til benbygning, muskelfunksjon og immunforsvar

Hvorfor vitamin D mangel kan være skadelig

Tegn på vitamin D mangel er ofte diffuse og vanskelig å knytte direkte til mangel på vitamin D, generell tiltaksløshet, smerter i muskler og skjelett, samt tretthet er noen eksempler. Den beste måten å bekrefte eller avkrefte mistanke om vitamin D mangel er derfor en blodprøve hos legen. I ytterste konsekvens kan vitamin D mangel være alvorlig, for uten tilstrekkelig med vitamin D og kalsium, svekkes skjelett og tenner. Hos barn kan vitamin D mangel i verste fall føre til rakitt, mens hos voksne og spesielt eldre er beinskjørhet av de mer alvorlige følgene. Det nytter derimot ikke å begynne å tenke på beinskjørhetsbekjempelse når alderdommen setter inn, kroppen bør preppes fra barndommen av.

Les mer om vitamin D mangel her

  • Var dette relevant?
  • ja   nei