D-vitaminmangel - Kan det ramme deg?

Det er en myte at det kun er barn og eldre som trenger påfyll av D-vitamin. Her i nord lider store deler av befolkningen av D-vitaminmangel, og som regel gjenkjenner vi ikke symptomene.

Symptomene på D-vitaminmangel er gjerne diffuse, som tretthet, generell tiltaksløshet og smerter i skjelett og muskler. Dette er tilstander mange kjenner igjen i mørketiden, men som få er klar over at kan forebygges med et daglig tilskudd av vitamin D.

D-vitaminmangel fører til benskjørhet

Det som skjer inne i kroppen når vi ikke får i oss nok D-vitamin er alvorlig. D-vitamin bidrar nemlig til å tilrettelegge forholdene i tarmen slik at kroppen tar opp kalsium fra maten vi spiser. Uten tilstrekkelig D-vitamin og kalsium, blir ben og tenner svake. Men det nytter ikke å vente til alderdommen setter inn for å motvirke benskjørhet. Kroppen bør preppes allerede i barndommen.

Symptomer på D-vitaminmangel

Som sagt er symptomene på D-vitaminmangel ofte diffuse. Den eneste måten å påvise det på er med en blodprøve hos legen. Kanskje noe å be om på neste legesjekk dersom du er i tvil? Det er derimot relativt enkelt å fylle på lagrene. Først og fremst gjelder det å spise mat som er rik på D-vitamin. Det gjelder ikke så mange matvarer, så de bør være enkle å huske: Fet fisk (sild, makrell, laks, ørret og sardiner) er de beste kildene, mens eggeplomme og rogn er en god nummer to. Det finnes også margarin og melk som er tilsatt D-vitamin, selv om de har marginal effekt sammenlignet med fisk og fiskeolje (tran).

Sola er naturens gave

Det andre du kan gjøre er å unne deg litt sol med god samvittighet. Kroppene våre er nemlig skapt slik at huden produserer D-vitamin når sola skinner på den. Denne formen for D-vitamin jobber ikke i tarmen slik det vi får gjennom kosten, men aktiveres i nyrene og leveren. Du bør sørge for påfyll av solskinn i fem til tjue minutter daglig for å minimere risikoen for D-vitaminmangel, og det gjelder å brette opp ermene slik at mest mulig hud eksponeres for solstrålene. Husk derimot at selvom solstrålene er livsviktige for oss, så er overdreven soling uten beskyttelse fortsatt helseskadelig, så vis måtehold og bruk høy solfaktor.

D-vitaminmangel – et klimatisk problem

Lettere sagt enn gjort på vinterstid, tenker du kanskje? Hovedgrunnen til at mange nordmenn har symptomer på D-vitaminmangel er nettopp klimaet, med en lang og mørk vinter. I månedene fra september til april, er den norske sola for svak til å få i gang D-vitaminproduksjonen i huden. Tilstanden kan også forverres for dem som er lite ute på dagtid og har begrenset eksponering for sollys.

Så enkelt unngår du D-vitaminmangel

Utover å sole deg litt når det lar seg gjøre, så anbefaler Helsedirektoratet en D-vitamindose på 10 mikrogram hver dag. 20 mikrogram dersom du er over 75 år gammel.

Dette dekker dagsbehovet på 10 mikrogram:

200 gram fet fisk (en vanlig boks makrell i tomat inneholder 120 gram makrell)
eller
4 kokte egg
eller
1 teskje Möller’s tran

  • Var dette relevant?
  • ja   nei