Mange fordeler med tilskudd av omega-3

Omega-3
Tilskudd med omega 3 fra marine kilder har mange fordeler. Foto.

De aller fleste har hørt om omega-3 og fordeler ved å ta det, men vet du egentlig hva det er? Omega-3 betegner en rekke umettede fettsyrer som bidrar til en sunn og frisk kropp!

Omega-3 fettsyrer har en rekke ulike fordeler, blant annet:

  • EPA og DHA bidrar til normal hjertefunksjon* 
  • ALA bidrar til å vedlikeholde normale kolesterolnivå i blodet***** 
  • EPA og DHA bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk**** 
  • DHA bidrar til å opprettholde normale triglyseridnivåer i blodet*** 
  • DHA bidrar til å opprettholde normalt syn ** 
  • DHA bidrar gunstig til hjernens funksjoner** 

     

    Hva er egentlig omega-3?

    ALA, DHA og EPA er eksempel på viktige omega-3-fettsyrer, som er bidragsytere til å opprettholde normale funksjoner i kroppen vår. EPA og DHA er marine fettsyrer, mens ALA hovedsakelig fins i plantebaserte produkter  som linfrø, rapsolje og valnøtter.  

    EPA og DHA er viktige å få i seg. Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk to til tre ganger per uke for å få i oss nok av omega-3-fettsyrene EPA og DHA, samt gjerne også supplere med fiskepålegg. Faktisk bør så mye som 5–10 % av det daglige energiinntaket komme fra nettopp omega-3 og omega-6, hvorav cirka 1 % bør komme fra omega-3. Det anbefalte daglige inntaket av DHA og EPA for voksne er 250 mg daglig, og det er først da man kan oppnå gunstige effekter. 

     

    Hvorfor er omega-3 så viktig?

    Omega-3 har mange fordeler og er essensielt for flere kroppslige funksjoner, og spesielt viktig er de marine fettsyrene DHA og EPA. Spesielt hjernen trenger DHA, dette fordi DHA finnes i hjernecellens membraner. Faktisk består over halvparten av hjernen vår av fett, men ikke den typen fett vi finner i vanlig fettvev. Alle celler omkranses av en veldig tynn hinne av fett som vi kaller cellemembran, og hjernens cellemembraner inneholder spesielt mye DHA. Gravide og ammende bør være ekstra påpasselige med å få i seg nok omega-3, siden DHA bidrar til normal utvikling av nervesystem, hjerne og syn hos foster og hos spedbarn. Det anbefales at gravide og ammende kvinner bør ha et inntak på 200 mg DHA daglig i tillegg til det anbefalte inntaket på 250 mg. Først ved anbefalt inntak kan man forvente positive effekter. 

     

    Ulike typer umettede fettsyrer: Tilskudd av Omega-3 har mange fordeler

    EPA ligner DHA. Begge er viktig for å opprettholde hjertets normale funksjon*, mens DHA også bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og et normalt syn**. Ettersom omega-3-fettsyrene EPA og DHA hovedsakelig finnes i fisk, sjødyr og alger, kan det være spesielt vanskelig for vegetarianere og veganere å få i seg nok av disse essensielle fettsyrene. Her vil det være gunstig å supplere med tilskudd daglig for å sikre at kroppen får det den trenger. Helsedirektoratet har ingen anbefalinger for tilskudd av omega-3, fordi et normalt sunt kosthold som oftest vil være tilstrekkelig. Spiser man lite fisk og sjømat kan det være aktuelt å tilføre omega-3 i form av kosttilskudd som eksempelvis tran. Ved daglig inntak av omega-3-tilskudd kan man være trygg på at man får i seg nok av disse essensielle fettsyrene. 

    Les gjerne mer om fordeler med omega-3 her. 

     

    * Gunstig effekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
    **Gunstig effekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.
    *** Gunstig effekt oppnår ved daglig inntak av 2 g EPA og DHA. Daglig inntak bør ikke overskride mer enn 5 mg EPA og DHA samlet.
    **** Gunstig effekt oppnår ved daglig inntak av 3 g EPA og DHA. Daglig inntak bør ikke overskride mer enn 5 mg EPA og DHA samlet.
    ***** Gunstig effekt oppnås ved daglig inntak av 2 g ALA samt daglig inntak på 10 g LA. 

    Lær mer om omega-3: