Dette skjer med immunforsvaret når man blir eldre

Når man blir eldre svekkes immunforsvaret gradvis, og dette kan påvirkes av blant annet sykdommer, livsstil og aktiviteter kroppen utsettes for. I denne artikkelen kan du lese mer om hva som skjer med kroppen når den eldes, og hvilke forholdsreglerman bør ta for å beholde et funksjonelt immunforsvar.

Antioksidantene vitamin E og C

Med alderen svekkes immunforsvaret og kroppen blir mer mottakelig for infeksjoner. Generelt sett blir man mer mottakelig for sykdommer med alderen, men innvirkingen alderen har på kroppen vil variere fra menneske til menneske. Hvis et eldre menneske får en sykdom i et organ, kan dette føre til at sykdom oppstår i andre organer som allerede er svekket av aldersforandringen. Sykdomskomplikasjoner og immobilitet ser man også ofte hos mange eldre.

Risikoen for beinbrudd øker på grunn av sykdommer som for eksempel osteoporose og artrose, som kan føre til at eldre rammes av lårhals- eller hoftebrudd. Det at man i tillegg får en nedsatt gangfunksjon og ustøhet kan også medføre andre skader ved fallulykker.

Visste du at vitamin D bidrar til å redusere risikoen for å falle assosiert med postural ustabilitet og muskelsvakhet? Blant kvinner og menn fra 60 års alderen, er det å falle en risikofaktor for beinfrakturen, og de har større sjanse for å falle og påføre seg selv beinbrudd.

Les mer om immunforsvaret og immunsystemet og hvordan det fungerer her

Svekket og nedsatt immunforsvar

Det er som nevnt kjent at man får nedsatt eller dårligere immunforsvar når man blir eldre, og det kan være vanskelig å skille de ulike termene for dette. Har man et svekket immunforsvar foreligger det gjerne en sykdom i kroppen som medfører at forsvaret er sykt eller svekket. En av de mest kjente årsakene til en slik immunsvikt kan være HIV/AIDS og kreftsykdommer, samt behandlinger med cellegift.

Om du derimot har et nedsatt immunforsvar har du kanskje opplevd hyppige episoder av sykdom, å bli syk i et fast mønster med samme plager, infeksjoner det tar lang tid å bli kvitt, sliten selv om du hviler, hodepine, svimmelhet, rennende øyne og nese eller stadige plager i muskler og ledd.

Et nedsatt immunforsvar kan komme i ung alder eller når man blir eldre, og det kan skyldes blant annet dårlig søvn og lite hvile, at man har mangel av noen mineraler og vitaminer, en stressende hverdag, overdrevent inntak av alkohol eller tobakk – eller det kan komme som en bivirkning av medisiner eller behandlinger.

Hva skjer med synet når man blir eldre?

Det er ikke bare immunforsvaret som svekkes når man blir eldre, synet forfaller også, men hva skjer egentlig med øynene?

Alderssyn er en betegnelse på at synet blir dårligere med alderen og det resulterer i at man ser dårligere på nært hold. Det blir også vanskeligere å lese, samt se detaljer, i og med at man ser mer og mer utydelig. Dette starter fra man er rundt 40-45 år og blir gradvis verre. Det har ingen betydning om man har en synsfeil fra før.

Linsen på øyet begynner å stivne i 40-årene og jo stivere den blir, jo vanskeligere blir det for øynene å skifte fokus til nært. Dette vil si at man kan oppleve tåkesyn og får vanskeligheter med detaljer og å lese på nært hold.

Trening, søvn og forebygging

Vitamin D og hvordan den fungerer på kroppen

Selv om både alderssyn og dårligere immunforsvar er noe som rammer de aller fleste når kroppen blir eldre, finnes det allikevel forebyggende tiltak som kan opprettholde normale funksjoner så langt det lar seg gjøre.

Det er nemlig ikke mye trening som skal til for å bedre immunforsvaret, øke muskelstyrken og redusere kolesterolnivået hos eldre i følge kanadisk forskning.  I denne studien så de på eldre mennesker som opprettholdt moderat trening over 11 måneder. Trening er positivt for immunforsvaret fordi det gir en økning i produksjonen av makrofager, en type celler som angriper og bryter ned bakterier. Samtidig vil fysisk aktivitet hjelpe lungene med å kvitte seg med bakterier.

Les mer om trening og aktivitet for eldre her

Det er ikke bare fysisk aktivitet som kan hjelpe deg med å forebygge – inntak av vitaminer og mineraler har også innvirkning på å opprettholde kroppens funksjoner. Visste du at vitamin A blir kalt «øyets vitamin» og at det i tillegg bidrar til normal funksjon av immunforsvaret? Vitamin A er ekstremt viktig for nattesynet, men også synet generelt. Det samme gjelder omega-3 fettsyren DHA som bidrar til å opprettgolde den normale synsfunksjonen hos voksne og eldre.

Vitamin D gir også normal funksjon av immunforsvaret, i tillegg til at det bidrar til å opprettholde normal beinfunksjon.

Vitamin A – Øyets vitamin

Uansett alder er det viktig at man får i seg det kroppen trenger av vitaminer og mineraler, kutter ned på alkohol, tobakk og usunn mat, at man ikke stresser for mye, lar kroppen hvile når den trenger det og at man får nok søvn.

Ta en barneskje (5ml) Möller’s Tran hver dag, slik at du får dekket dagsbehovet ditt for de viktige vitaminene som vitamin D, A og E, samt omega-3 fettsyrene DHA og EPA – og unngå vitaminmangel.

Les mer om vitaminmangel her

  • Var dette relevant?
  • ja   nei