Hvilken fisk inneholder mest omega-3?

Omega-3
Hvilken fisk inneholder mest omega-3? Foto.

Du har sikkert hørt at fisk er den matvaren som inneholder mest omega-3, men vet du hvilken fiskeart som inneholder mest? Ler videre og lær mer om kilder til omega-3!

Hva er omega-3 og hvorfor er det så viktig for oss?

 

Omega-3-fettsyrer er umettede fettsyrer som kroppen trenger mye av for å kunne gjennomføre mange viktige prosesser. Disse fettsyrene er spesielt viktige for gravide, da de er essensielle for en normal utvikling av hjernen og synet til fosteret. Dessverre er det slik at vi, i likhet med mange dyr, ikke har evnen til å produsere disse fettsyrene selv. Derfor er det viktig at vi tilfører de gjennom mat eller kosttilskudd, og en av de beste kildene til omega-3 er nettopp fisk. Gjennom fisken får du i deg både EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosaheksaensyre), som begge er omega-3-fettsyrer. Det er særlig de marine omega-3-fettsyrene man anbefales å spise mer av, slik som fisk, alger og sjømat, altså ting som kommer fra havet.

 

Hvilke fiskearter inneholder mest omega-3?

 

Nesten alle fiskearter inneholder omega-3-fettsyrer. Mange tror at det bare er den fete fisken som inneholder omega-3, men mager fisk inneholder også disse fettsyrene. Selv om det er mer omega-3 i de fetere fiskeartene, som for eksempel laks og ørret, finnes det også omega-3 i torsken. Spiser du torsk får du også i deg mange andre viktige næringsstoffer, som for eksempel jod. Du får med andre ord i deg både omega-3-fettsyrer og andre viktige næringsstoffer enten du spiser fet eller mager fisk. Så her er det bare å fråtse i mange forskjellige marine matvarer, slik at du får i deg et bredt spekter av næringsstoffer!

 

Sunne brødskiver med omega-3!

 

Omega-3-fettsyrer finnes altså i mange ulike fisketyper, og du trenger heller ikke vente på middagen for å øke inntaket ditt. Hvorfor ikke starte dagen med masse herlig omega-3 på brødskiva? Den tradisjonsrike makrell i tomat er nemlig en skikkelig omega-3-bombe, som gir deg en skikkelig pangstart på dagen. Hvis du for eksempel spiser én brødskive med makrell i tomat, har du faktisk dekket hele dagsbehovet ditt for omega-3! Du kan gjerne variere makrellen med laks, sardiner, ørret, sild og tunfisk på boks, som alle er supre pålegg fullstappet av omega-3.

 

Hvor mye fisk bør jeg spise?

 

Det er ingen tvil om at det å spise fisk er bra for deg, men hvor store mengder bør du egentlig spise? Ifølge helsedirektoratet, har vi i dag et lavere fiskeinntak enn anbefalt, og det er særlig de unge som får i seg for lite fisk. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser fisk minst to til tre ganger i uken, enten det spises som pålegg til frokost eller som en tradisjonell fiskemiddag. Det ukentlige inntaket av fisk bør ligge på rundt 300–450 gram ren fisk. Av dette bør minst 200 gram bestå av fetere fiskearter, som for eksempel laks, makrell og ørret.

 

Hva gjør jeg hvis jeg ikke spiser fisk?

 

Hvis du av ulike årsaker ikke spiser fisk, tenker du kanskje at du ikke har mulighet til å få deg nok omega-3. Men slik trenger det ikke være! Möllers har nemlig utvikling sine egne kapsler som består av vegetabilsk omega-3 som inneholder både EPA og DHA. Innholdet i kapslene kommer fra alger og ikke fra fisk, der den daglige dosen dekker dagsbehovet ditt for omega-3 – i tillegg til solskinnsvitaminet D3! Dette kosttilskuddet passer derfor perfekt for både veganere, vegetarianere og flexitarianere. Enklere blir det ikke!

 

Hvis du vil lære mer om hvorfor omega-3 er bra for deg, finner du mer informasjon i denne artikkelen.

Lær mer om omega-3: