Hva er omega-6?

Omega-6 er en gruppe av flerumettede fettsyrer. Den viktigste omega-6 fettsyren er linolsyre og den er essensiell. Kroppen kan ikke lage den selv, men må få i seg fettsyren gjennom kostholdet. Et normalt vestlig kosthold dekker behovet for omega-6 fettsyrer. Derfor trenger man vanligvis ikke tilskudd av dette. Visste du at omega-6 er en viktig energikilde? Her kan du lese mer om kildene til omega-6 og hvorfor du bør balansere inntaket.

Les mer om forskjellen på omega-3 og omega 6

Omega-6 kilder i kostholdet

Man får som sagt i seg nok omega-6 gjennom et normalt kosthold, og vi finner denne omega-6 fettsyren i planteoljer som solsikke-, mais- og soyaolje. Andre kilder til omega-6 er nøtter, kjerner, korn og kornvarer, egg, fjærkre, samt enkelte grønnsaker som avokado.

I overflod kan de øke betennelse og fremkalle inflammatorisk sykdom. Derfor er det veldig viktig at man opprettholder balansen mellom omega-6 og omega-3 i kroppen.

Omega-6 vs. Omega-3

Det har vist seg at det er viktig å være bevisst på mengden man inntar av omega-6 og omega-3. De fleste som er bosatt i vesten har et fettinntak som resulterer i større andel omega-6 enn omega-3 i kroppen. Inntak av rene omega-3 kosttilskudd, og ikke kombinasjon av omega-3 og omega-6, er derfor ansett som det beste.

Samlet sett er inntaket av omega-6 via et normalt kosthold og produksjonen av omega-9 i kroppen tilstrekkelig. Det er derfor ikke nødvendig å supplere disse fettsyrene gjennom kosttilskudd.

  • Var dette relevant?
  • ja   nei