Vitamin E – Hva er det?

Vitamin E bidrar blant annet til å beskytte og holde cellene i kroppen vår friske, men hva er det egentlig? Og kan man få i seg for mye? Les det du trenger å vite om vitamin E her!

Hva er vitamin E?

Dette fettløselige vitaminet har antioksiderende effekter, og disse effektene bidrar til å forhindre oksidativt stress i cellene. Dette gjøres blant annet ved å hindre oksidasjon av flerumettede fettsyrer og vitamin A og D i cellene. På denne måten bidrar vitamin E til å holde cellene i kroppen friske.

Les også:

 

Dette kan skje ved mangel på vitamin E

Mangel på vitamin E forekommer sjeldent med en vestlig diett, men premature barn og personer med sykdommer som gir kronisk lavt fettopptak fra tarmen er eksempler på grupper som kan være mer utsatt for mangel på vitamin E. Hvis det oppstår mangel på vitamin E kan det føre til fertilitetsforstyrrelser, muskeldegenerasjon, forstyrrelser i nervesystemet som balanse- og synsforstyrrelser.

 

De beste kildene vitamin E

Det finnes mange gode kilder til vitamin E, og de beste er kildene som inneholder mye av vitaminet og som du ikke trenger å spise ofte og mye av for å få i deg anbefalt dose. I norsk kosthold står faktisk smør, margarin og olje for 19 % av vitamin E-inntaket. Brød og kornvarer bidrar med 14 %, og 12 % kommer fra egg.

Her er noen eksempler på kilder til vitamin E:

  • Grove kornprodukter og helkorn, som for eksempel havregryn
  • Planteoljer, som for eksempel mais og solsikke
  • Myk vegetabilsk margarin
  • Nøtter, som for eksempel mandler
  • Frø
  • Tran
  • Fet fisk
  • Egg
  • Avokado
  • Mango

Friske og lett bearbeidede matvarer har høyest innhold av vitamin E, da vitaminet ødelegges lett ved varmebehandling og dypfrysing.

 

For mye vitamin E

I og med at kroppen vår lagrer overskuddet av vitamin E og andre fettløselige vitaminer, kan det føre til en negativ effekt om man får for mye av dem. Gjennom et variert og normalt kosthold er det sjeldent man får for mye vitamin E, og om man får i seg mer enn anbefalt inntak én dag og mindre en annen, bør ikke dette skape store problemer. Det er balansen over tid som er avgjørende.

Det er sjelden man får i seg for mye vitamin E, men dersom dette skjer kan kroppen reagere på følgende måter:

  • Diaré
  • Kvalme
  • Luftsmerter
  • Magesmerter
  • Redusere blodets evne til å koagulere

 

Anbefalt inntak av vitamin E

Som med mange andre vitaminer finnes det en anbefalt mengde man bør få i seg daglig. Som nevnt ovenfor er dette et vitamin som du får i deg gjennom normalt og sunt kosthold.

Anbefalt daglig inntak:

  • Barn 3-5 år: 5 mg
  • Barn 6-9 år: 6 mg
  • Barn 10-13 år: 7 mg for jenter og 8 mg for gutter
  • Voksne menn: 10 mg
  • Voksne damer: 8 mg
  • Var dette relevant?
  • ja   nei