Lag sunne matpakker barna vil elske!

En liten smule planlegging og noen standardvarer i kjøleskapet er det som skal til for å gjøre matpakka til en sunn suksess.
Denne artikkelen ble først publisert på plusstid.no

– Det kan hende at det bare er et knasende salatblad under pålegget som skal til for å gjøre brødmåltidet mer fristende, sier Linn Anne Bjelland Brunborg, Plusstid-ekspert og leder for ernæring og sunnhet i Orkla Foods Norge.

– Kostholdet er utrolig viktig i disse småbarnårene. Det er ingen annen periode i livet hvor vi vokser raskere eller lærer mer, derfor er det essensielt at kroppen og hjernen får tilstrekkelig påfyll, sier Linn Anne.
– Det er også viktig å tenke på at små barn har små mager. Det er begrenset hvor mye det er plass til i magen til en 3-4-åring, og det er lurt å være obs på det vi kaller næringstett mat: Mat som har mye næring uten å ta opp all plassen.

Linn Anne har inntrykk av at barnehagene er flinke til å tilby god, fristende og næringsrik mat. Likevel er det viktig med en godt sammensatt matpakke hjemmefra.

Lag matpakke etter tallerkenmodellen

– Svært mange barnehager har et fruktmåltid i løpet av dagen. Da kan kanskje vi foresatte ha mer fokus på grønnsaker, og det er ikke så mye som skal til: Noen gulrotstaver eller minigulrøtter, sukkererter og cherrytomater er lettspist og fristende innhold i enhver matpakke.

 Bruk gjerne den såkalte tallerkenmodellen når du lager en matpakke: 1/3 grove kornprodukter, 1/3 magert kjøtt eller fisk og 1/3 grønnsaker, frukt og bær. For de aller minste kan man tenke på at en skive med ekstra grovt brød kan gjøre magen litt for mett til at det blir plass til særlig mye annet. Har du et småspist barn, kan du gjerne gå ned til halvgrovt eller grovt brød. Det sikrer at barnet også klarer å spise nok av den andre maten det trenger.

Matpakke med alt kroppen trenger

Tallerkenmodellen kan også ivareta et annet viktig poeng, nemlig at enkelte næringsstoffer er avhengige av hverandre. Eksempelvis hjelper det ikke med masse kalsiumrik mat og drikke, hvis ikke barna får i seg nok D-vitamin samtidig.
– Sollyset er den fremste D-vitaminkilden, og det kan jo være en utfordring i Norge, så tran eller tranpiller er å anbefale gjennom hele mørketida. På samme måte øker C-vitaminer opptaket av jern, så noen ringer paprika eller en kiwi er gull verdt i en matpakke sammen med jernholdige matvarer som grovbrød, leverpostei og makrell i tomat.
Den evinnelige makrellen! Vi vet jo at den er supersunn, men brødskiva blir jo raskt litt klissete, dessuten overdøver lukten gjerne alt annet i nisteboksen!
– Av og til kan vi jo legge ved en porsjonspakning i matpakka. Det gir også en bonus ved at barna får en mestringsfølelse når de smører sin egen brødskive, sier Linn Anne. Hun minner oss også på at både fiskekaker og fiskepudding er mat veldig mange barn liker, og som gjør seg godt på brødskiva!

Barnehage med matglede

I Læringsverkstedet Piningen barnehage i Vennesla jobber det en dame som virkelig brenner for å skape matglede hos de små. Kristin Ingebretsen Aanensen er matansvarlig i Piningen og har jobbet i barnehage i sju år. Hun vet hvor mye barnas kosthold har å si for hverdagen.
– Én ting er selvsagt at barna syns det er stas med litt variasjon i matpakken, men vi merker også stor forskjell på humør og utholdenhet når de får i seg tilstrekkelig næringsrik og god mat, forteller Kristin.
– Selv har vi eksempelvis begynt å servere grøt av byggryn fremfor havregryn. Det er merkbart hvor mye og varig energi det gir ungene.

Lag en spennende matpakke

I Piningen gikk de over til å bli såkalt matpakkefri barnehage for et år siden. Nå får barna samtlige måltider i barnehagen. Barnehagekjeden Læringsverkstedet har utviklet konseptet Et Godt måltid i samarbeid med kokkene Arne Brimi og Frode Selvaag. Fokuset er på sunn og kortreist mat, matglede og matkultur, og Kristin vil gjerne ha matgleden inn i matpakka også.
– Det er faktisk ikke så veldig mye som skal til for å gjøre en matpakke litt mer spennende og fristende, og samtidig sunn. Å lage stor porsjon smoothie som du fryser ned i beger eller små plastflasker, er gull. Tar du den opp om morgenen, er smoothien perfekt ved lunsjtider. Samtidig fungerer den som et kjøleelement i matpakka og holder den andre maten frisk og fin.

Og smoothien kan bli et helt lite måltid hvis du har oppi et rått egg som gir proteiner, og kanskje litt havregryn. Egget smaker ingenting og havregrynene gjør den også mindre rennende.

La barna lage sin egen matpakke

Kristin forteller at eggemuffins også er populært blant de små.

– I prinsippet er det bare en omelettrøre som du heller over i muffinsformer og steker i ovnen. Oppi formene kan du fylle på med grønnsaker barnet liker, og kanskje noen brødterninger. Veldig lettvint og godt!

Oppkuttede grønnsaker, wraps av speltlomper og den såkalte kjøleskapgrøten (se egen ramme) er også tilskudd som verdsettes i en matpakke.
Sist, men ikke minst, råder Kristin oss til å ta med barna når matpakken skal lages.  – Vi har veldig god erfaring med å involvere barna i matlagingen. De syns det er stas å spise mat de har lagd selv, og blir også tryggere på nye smaker.

Gode råd til fullverdig matpakke

  • Involver barna i matpakkelagingen.
  • Husk at små barn har små mager!
  • Bruk tallerkenmodellen: 1/3 grove kornprodukter, 1/3 kjøtt eller fisk, 1/3 frukt og grønt.
  • Gjør maten lettspist og fristende.
  • Var dette relevant?
  • ja   nei