Gravid og vondt i magen? Her er gode råd mot oppblåst mage og forstoppelse

Mange gravide opplever mageplager som er slitsomme, men helt ufarlige. Her er ekspertenes beste tips mot de vanligste mageplagene i svangerskapet.

Denne artikkelen ble først publisert på plusstid.no

Er du kun et par måneder på vei, men føler at du allerede ser høygravid ut? Det er ikke tilfeldig at ordene «oppblåst mage gravid» er en av graviditetsplagene som er hyppig søkt etter på nettet, ifølge jordmor og Plusstid-ekspert Karin Johansson fra Oslo jordmor og kvinnesenter.

Jordmor Karin Johansson og Linn Anne Bjelland Brunborg, som har doktorgrad i ernæring, er to av Plusstids fageksperter.– Mange kvinner føler seg oppblåste og kan se veldig gravide ut selv om de kun er i uke 10 til 12. Årsaken er at graviditetshormonet progesteron bidrar til å gjøre tarmene slappere, slik at maten passerer saktere gjennom fordøyelsessystemet. Dette kan gi luftsmerter og forstoppelse, forklarer Johansson.

Nedenfor vil de to ekspertene forklare hva de vanligste mageplagene i svangerskapet skyldes – og gi gode råd til hvordan du kan redusere dem.

1. Oppblåst mage gravid, treg mage eller forstoppelse

Grunnen til at gravide ofte får vondt i magen og opplever mageplager som luft i magen, treg mage eller forstoppelse, er at kroppen produserer en rekke hormoner under graviditeten.
– Hormonene bidrar til å gjøre vevet i kroppen bløtere, for å gjøre den i stand til å utvide seg. Graviditetshormonene påvirker alle vev og organer i hele kroppen. Det kan resultere i en rekke plager som er helt ufarlige, men ofte plagsomme, sier Johansson.

Jordmoren forklarer at mange gravide opplever å få tregere fordøyelse og mer luft i magen. Og plages du med treg mage, er sjansen også større for at du vil få en annen kjent svangerskapsplage, nemlig hemoroider.
– Hemoroider er enkelt forklart blodårer som ligger ved endetarmsåpningen og som utvider seg ved økt press. Når magen vokser og blir større vil du få et økt press. Hvis du i tillegg sliter med treg mage og må bruke mye krefter på toalettet, øker sjansen for at du får hemoroider.

Gode råd mot luft i magen, forstoppelse eller treg mage:

Er du usikker på hva du bør spise eller redd for at magesmertene skyldes feil kosthold, kan du ta det helt med ro, mener Linn Anne Brunborg.

  • Beveg deg! Bevegelse og mosjon er positivt for mage- og tarmsystemet. Du må ikke nødvendigvis trene, men gå gjerne en tur.
  • Sørg for å få i deg nok drikke, spesielt vann.
  • Mange har god effekt av å spise en kiwi til frokost.
  • Spis grove kornprodukter og grønnsaker med mye kostfiber. Det er gunstig mot forstoppelse og bidrar med næringsstoffer som er positive for både mor og barn.

2. Diaré eller løs mage

Selv om diaré ikke er en av de vanligste svangerskapsplagene, er det likevel noen kvinner som opplever å få løs mage under graviditeten.
– Kvinner reagerer forskjellig på de hormonelle forandringene i svangerskapet. Graviditetshormonene påvirker tarmene såpass mye at du nesten kan regne med en eller annen forandring i avføringsmønsteret ditt i løpet av svangerskapet. Når barnet vokser, blir tarmene klemt. Noen kan da oppleve å få diaré istedenfor forstoppelse, sier Johansson.

Jordmoren forteller at flere får løs mage de siste dagene før fødselen. Det er kroppens egen måte å forberede seg på det som skal skje. Det er ikke nødvendigvis skadelig å ha diaré i løpet av svangerskapet, men Johansson anbefaler alle som er usikre, å bestille en time hos en jordmor.

Gode tips mot løs mage:

  • Når vi har diaré mister kroppen mye væske, og da er det ekstra viktig å drikke nok.
  • Matvarer som blåbær, modne bananer, gulrotmos, eplemos, pasta og ris kan også hjelpe mot løs avføring.

3. Vondt i magen

Magesmerter i graviditeten skyldes ofte luft i magen eller forstoppelse, men også ligamentsmerter er en hyppig plage i svangerskapet.
– Livmoren er festet til bekkenet ved hjelp av to kraftige bånd, som kalles ligamenter. Når livmoren vokser, vil ligamentene strekke seg – og da kan du få smerter på begge sidene av magen. Dette er helt ufarlig og kommer gjerne i perioder i svangerskapet, ofte i svangerskapsuke 12–15 og 20–25, når babyen vokser mye, forteller Johansson.

Ligamentsmertene går over av seg selv etter én til tre dager.
– Det er ofte slik at når du vet hvor smerten kommer fra og at det ikke er noe farlig, så er det enklere å takle smertene, sier jordmoren.

Gode tips mot magesmerter i graviditeten:

  • Hvis mageplagene skyldes luftsmerter eller treg mage, er det viktigste å få fart på magen igjen (se rådene mot luft i magen, forstoppelse eller treg mage).
  • Sørg for å få tilstrekkelig med ro og hvile.
  • Hold deg i aktivitet. For noen kan det hjelpe å gå rundt når magesmertene inntreffer, eller bare å skifte posisjon fra stillingen de er i.
  • Bruk en varmeflaske på magen for å dempe smertene.

 Tommelfingerregler for gravidplager:

  • Lev så regelmessig som mulig! Sørg for å spise jevnlig, få i deg nok væske og få nok søvn.
  • Bevegelse og mosjon er positivt for mage- og tarmsystemet.
  • Bestill time til jordmor tidlig i svangerskapet – eller underveis i graviditeten dersom du er usikker på noe.
  • Ingen svangerskap er like, og det er ikke alltid mulig å bevege seg og spise så sunt som du ønsker. Lytt til kroppen og pass på at du får i deg nok næring.
  • Var dette relevant?
  • ja   nei