D vitamin og barn

D vitamin er viktig for både liten og stor, men hvorfor trenger barn D vitamin, hvilken oppgave har D vitamin hos barn og hvor mye D vitamin trenger et barn hver dag? Disse spørsmålene med fler vil bli besvart i denne artikkelen.

Hvorfor trenger barn D vitamin?

D vitamin er et fettløselig vitamin som spiller en rolle i flere av kroppens funksjoner hele livet. Det er blant annet viktig for å opprettholde mengden kalsium og fosfor i blodomløpet og dermed kroppen forøvrig. D vitamin er spesielt viktig for opptaket av kalsium og fosfat fra tynntarmen, distribusjon og mobilisering av disse mineralene gjennom blodomløpet og reabsorpsjon i leveren, slik at kroppen kan nyttiggjøre seg av de viktige mineraler opptil flere ganger. Gjennom sin rolle i disse prosessene er D vitamin en bidragsyter til å opprettholde en normal benbygning og immunforsvar.
Les mer om barns utvikling her

Hvilken oppgave har D vitamin hos barn?

I oppveksten kan det sies at D vitamin er ekstra viktig, ettersom D vitamin er viktig for en normal utvikling av skjelettet hos barn. Denne koblingen mellom D vitamin og en normal benbygning vil følge barnet hele livet, og det lønner seg derfor å bygge et bra fundament i barndommen. Et barn vil også gjennom leking og herjing falle og slå seg i løpet av barndommen, noe som er en naturlig del av å vokse opp og lære grenser.
Les mer om D-vitamin her

Hvor mye D vitamin trenger et barn hver dag?

Norske helsemyndigheter anbefaler et daglig inntak av D vitamin på 10 mikrogram for alle mellom 2 og 75 år. For de under 2 år gjelder egne anbefalinger og Möller’s har derfor også et eget produkt tilpasset de aller minste.
Möller’s Pharma Min Første Tran kan du lese mer om her.

For de på 3 år og eldre har Möller’s flere gode alternativer, slik at du er sikker på at ditt barn får dekket det anbefalte inntaket hver dag. Ved siden av den tradisjonelle Möller’s Tran finnes det to produkter spesielt tilpasset for barn, Möller’s Tran Fruktsmak og favoritten Möller’s Omega-3 Fisk som er gelefisker med kjempegod og søt fruktsmak, som gjør det til en lek å dekke det anbefalte dagsinntaket av D vitamin.
Les mer om Möller’s sine produkter tilpasser for barn her!

Kilder til D vitamin

I tillegg til Möller’s Tran og de andre Möller’s produktene, som er naturlig rike på D vitamin, finnes det andre kilder, ikke bare i maten vi spiser, men også via solen! Vitamin D kommer i to former, D2 og D3, der D3 er å foretrekke. Den finnes i animalske kilder som Möller’s Tran, fet fisk, fiskelever, dyrelever og egg. D2 finnes i ikke-animalske kilder som enkelte planter, sopp og gjær. Gjennom å være i solen kan kroppen også produsere D vitamin i form av D3 selv, men for å produsere tilstrekkelig med D vitamin må man eksponere store deler av huden for direkte sollys i opptil 20 minutter.

Ettersom vi bor i en del av verden hvor lange og mørke årstider sammen med vekslende sommervær dominerer, kan det være vanskelig å garantere nok D vitamin gjennom lek og moro utendørs. Det kan også være en utfordring å få et barn til å spise nok av fet fisk og de andre kildene med D vitamin, til at det anbefalte dagsinntaket dekkes hver dag. Produkter som Möller’s Omega-3 Fisk kan da være en god måte å garantere at dagsbehovet er dekket på!

D vitaminmangel hos barn

I verste tilfelle kan mangel på D vitamin hos barn føre til rakitt, også kalt engelsk syke. Dette var mye vanligere før og i regioner hvor fet fisk, tran og andre matvarer, rike på D vitamin, ikke var naturlige deler av kostholdet. Selv om akutte sykdommer er mindre vanlige i dag så er D vitamin som tidligere nevnt viktig for en normal utvikling og opprettholdelse av benbygning. Symptomene på lave nivåer av D vitamin hos barn og voksne er ofte diffuse, som tretthet, generell tiltaksløshet og smerter i skjelett og muskler. Dette er tilstander de fleste kjenner seg igjen i under mørketiden, men kan være vanskelig å knytte til mangel på D vitamin hos barn. Et forebyggende daglig tilskudd av D vitamin er derfor en god idé for å unngå dette potensielle problemet.

Mangel på D vitamin kan også lede til plager senere i livet, spesielt i alderdommen, hvor benskjørhet er den mest åpenbare og kjente sykdommen. Det nytter ikke å skulle vente til man er godt voksen før man starter å ta forholdsregler. Det må bygges et godt grunnlag helt fra barndommen av.
Les mer om D-vitaminmangel her

  • Var dette relevant?
  • ja   nei