Underernæring og hvordan forebygge tilstanden hos eldre

Energibehovet vårt forandrer seg når vi blir eldre, men behovet vårt for vitaminer og mineraler holder seg stabilt, med noen unntak*. Det kan derfor være vanskelig å få i seg alt man trenger og dermed ende opp underernært. Her kan du lese mer om hvordan man kan unngå denne tilstanden og hvorfor den oppstår.

*Daglig anbefalt mengde vitamin D øker for både menn og kvinner når man passerer 75 år, og anbefalt inntak av jern for kvinner reduseres fra 15 til 9 mg/dag etter overgangsalderen.

Les mer om kosthold og ernæring for eldre her

Derfor blir man underernært

Underernæring er en tilstand som oppstår når kroppens behov for energi og næringsstoffer ikke tilfredsstilles gjennom mat og drikke over tid. Dette fører til at protein- og fettreservene i kroppen avtar, og resulterer i vekttap, muskelsvinn, samt vitamin- og mineralmangel.

I tillegg til at sykdommer indirekte eller direkte kan føre til underernæring, kan tilstanden føre til blant annet økt risiko for sykdom og komplikasjoner ved sykdom. Sykdommene som fører til tilstanden kan øke behovet for næringsstoffer, samtidig som de reduserer næringsopptaket i tarmen eller gir nedsatt appetitt.

Dette skjer med immunforsvaret når man blir eldre

Andre grunner til at personer kan bli underernærte er at de mister matlysten av ulike årsaker, noen av at man er i mindre aktivitet og derfor ikke har behov for like mye næring lenger, andre pga sykdom eller kanskje fordi smaksløkene ikke fungerer som de skal.

Underernæring er ikke et problem generelt sett i Norge, men noen grupper mennesker er mer utsatt enn andre, for eksempel personer med dårlig allmenntilstand, spiseforstyrrelser, eldre, enslige, alkoholikere, samt personer med langvarige eller alvorlige sykdommer.

God helse, livsstil og livskvalitet – Hva betyr egentlig det?

Konsekvenser av underernæring

Når kroppen blir underernært kan dette få konsekvenser for helsen, samt føre til andre uønskede tilstander, fordi kroppen mangler blant annet viktige vitaminer og mineraler den trenger for å holde seg frisk. Personer med denne tilstanden kan føle seg mye trøtt og sliten, ha lav kroppstemperatur, tap av muskelmasse, spiseforstyrrelser, svekket sårheling, dårligere blodsirkulasjon, utvikle benskjørhet, nedsatt immunforsvar og økt infeksjonsfare.

Forebygging for å opprettholde en sunn livsstil

Når man blir eldre vil ofte fysisk aktivitet og kaloribehovet synke, og dette fører gjerne til at man spiser mindre – fordi kroppen ikke trenger lite mye energi som før. Det man ofte kan glemme å tenke på i en slik setting er at kroppen fortsatt har like stort behov for vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Næringsbehovet må fortsatt dekkes, og eldre som spiser lite får faktisk et økt behov for næring.

For å forebygge underernæring eller opparbeide seg et sunt kosthold er det flere ting man kan gjøre. Det er viktig med en ernæringsplan som inneholder flere og mer næringstette måltider, slik at næringsbehovet dekkes – og da spesielt når det kommer til protein. For selv om eldre beveger seg mindre enn før, øker fortsatt proteinbehovet. Spiser man lite kan det hjelpe å legge til energirike drikker som for eksempel helmelk i kaffen, drikkeyoghurt og smoothier.

Trening og aktivitet for eldre – Derfor er det viktig

Her er noen tips til andre energirike mellommåltider:

  • En neve nøtter, rosiner og tørket frukt
  • Is og annen dessert
  • Yoghurt med bær
  • Avokado med reker og majones
  • Kakao med krem
  • Supper lavet med helmelk eller fløte
  • Vafler med rømme og syltetøy
  • Eggeretter

Sett gjerne opp en ukeplan med alle dagens måltider, slik at man kan sikre en god rutine og riktig daglig inntak av næringsstoffer, vitaminer og mineraler. For å få i seg nok mat er det viktig å skape en god rytme, samt unngå å hoppe over måltider.

Næringsstoffer som vitamin D, jern, kalsium, vitamin C og omega-3 er veldig viktig for de eldre, og her er en liste over gode kilder til disse næringsstoffene:

  • Kalsium kan du få fra melk og meieriprodukter som for eksempel yoghurt, kesam, kulturmelk og ost
  • Vitamin D får du fra fet fisk, Möller’s tran og ekstra lettmelk
  • Jern får man fra grove brødtyper, leverpostei, innmat, kjøtt og fugl
  • Vitamin C får du fra frukt, fruktjuice, poteter, bær og grønnsaker
  • Omega-3 får du fra blant annet fet fisk, flytende Möller’s Tran og Möller’s Den Originale Kapsler

Det er også viktig at man får i seg nok vann, minimum 1,5 liter om dagen. Når kroppens celler opplever væskeunderskudd kan dette føre til tørstefornemmelse. Derfor må man opprettholde et riktig nivå av væske i kroppen. Eldre mennesker er også utsatt for uttørring, som kan komme av blant annet nedsatt tørstefølelse. Denne tilstanden kan føre til hodepine, dårlig appetitt, nedsatt tiltakslyst og mental forvirring. Drikk derfor rikelig med vann!

Det er summen av hva vi drikker og spiser, hvor mye vi spiser og hvor ofte vi spiser som er avgjørende i det lange løp. Pass på å få i deg regelmessige måltider, slik at du kan opprettholde en sunn livsstil og unngå å bli underernært som eldre.

  • Var dette relevant?
  • ja   nei