Dette skjer med leddene når man blir eldre

Det er gjerne i leddene man først merker at man blir eldre, men hva skjer egentlig med kroppen vår og hvorfor blir leddene ofte stive og vonde?

Hva er egentlig et ledd og hva slags funksjon har de?

Ledd gir bevegelighet til de 206 beina som finnes i en voksen menneskekropp, og er strukturer som binder bein sammen, eller bevegelige forbindelser mellom to eller flere knokler. Disse forbindelsene er enten bindevev, brusk  eller ekte ledd. Det finnes ulike typer ekte ledd: hengselledd (finger- og tåledd), dreieledd (ledd mellom albueben og spoleben) og kuleledd (skulder- og hofteledd).

Leddene settes i bevegelse når skjelettmuskulaturen trekker på ulike bein, og  all bevegelse og koordinasjon styres av  nervesystemet vårt.

Stive ledd i overgangsalderen

Kvinner i overgangsalderen kan oppleve at leddene blir stivere enn før. Dette kan forårsakes av flere ulike faktorer.

Det er østrogen som stimulerer bindevevet rundt leddene,  samt smøringen av leddene. Når stimuleringen opphører kan det bety at leddene ikke får nok smøring – derfor kan leddene føles stive, og bindeleddet tørker ut og blir uelastisk.

Overgangsalderen gir fall i  nivået av østrogen og kan ofte resultere i mer irritasjon i leddene – og irritasjon fører til smerter, nettopp fordi østrogen er med på å hindre betennelser.

Leddsmertene  kan oppstå i fingre, bekken og rygg, og noen kvinner er plaget i flere år. Hos de fleste forsvinner det av seg selv uten behandling.

Kvinner i overgangsalderen kan også oppleve  økt risiko for beinskjørhet (osteoporose), hjerte- og karsykdommer og urinveisinfeksjoner. Ved regelmessig inntak av vitamin D og kalsium fra tran og melk, kombinert med regelmessig mosjon, kan man til en viss grad forebygge beinskjørhet.

Stive ledd når kroppen blir eldre

Det er ikke bare kvinner i overgangsalderen som får kjenne på stive ledd når alderdommen kommer;  stivhet og svakere muskler kan merkes fra 50 årsalderen for både kvinner og menn , og hos noen kan dette starte selv før de fylte 50.

Det finnes flere årsaker til at leddsmerter og stive ledd oppstår, og normal aldring skilles fra smertetilstander som kan stamme fra tidligere skader og sykdom i nakke, rygg, muskler, ledd, sener eller nerver. I mange tilfeller påvises det ingen spesiell årsak til smertene.

Ryggvirvlene våre er bundet sammen av sideledd og fasettledd  Disse leddene er i likhet med andre ledd dekket av brusk. Brusken slites etter hvert som man blir eldre og erstattes med ujevne forkalkninger. Da kan det oppstå artrose (slitasjegikt), som medfører stivhet og kan oppleves som smertefullt ved belastning og bevegelse. Aldersforandringer i ryggen kan resultere i redusert kroppshøyde, stivhet og kroppsholdningsforandringer.

Slitasjegikt plager ca. 10-20 % av 60-åringer og påvises hos ca. 50 % av alle 65-åringer. Artrose og osteoporose øker risikoen for beinbrudd, og hofte- og kneledd er blant de vanligste leddene som er utsatt for dette. De myke bevegelsene blir til stive og man kan få vanskeligheter med å gå. Mange rammes ofte også i de ytre fingerleddene, innerste tommelfingerledd og stortåens største ledd.

Mangel på vitamin D kan også være en årsak til stive ledd. Derfor anbefales det at man sørger for å få i seg nok vitamin D, da det bidrar til å opprettholde normal benbygning og normal funksjon av immunsystemet.

Slik kan du forebygge

Det aller beste alternativet er å forbygge stive ledd så mye som mulig før det inntreffer, men hvis smerten har inntruffet finnes det løsninger som kan redusere smertene og gi deg en bedre livskvalitet.

En livsstilsendring kan redusere smertene som kommer av slitasjegikt og stive ledd. Forskning viser nemlig at høyintensiv trening, sunt kosthold og mental balanse kan bidra til å holde  slitasje og stivhet i sjakk. Husk å starte aktiviteten og treningen ut fra det nivået man har , og jo høyere alder man er, jo lengre tid tar det å trene opp kroppen – så start nå!

Her er en liste over forebyggende tiltak:

  • Gå turer, svømming og generell mosjon og bevegelse er viktig for å beholde rørligheten – riktig trening er viktig. Trening øker næringstilførselen til leddbrusken og kan motvirke bruskskader og artrose. En sterk muskulatur stabiliserer leddene og bedrer gangen, derfor blir bevisst aktivitet og trening viktig når man blir eldre
  • Oppretthold en god kroppsholdning ved å trene opp styrken i rygg, mage, skuldre og ben
  • Regelmessig uttøyning kan motvirke stivhet
  • Få i deg vitamin D daglig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium fra maten. Det holder også ben og muskelfunksjonen i kroppen vedlike
  • Unngå overvekt for å unngå ekstra belastning på ledd

Tips til matvarer du kan spise som kan ha en positiv innvirkning på leddsmerter:

  • Olje til salatdressing
    • Olivenolje, linfrøolje, valnøttolje
  • Olje til steking
    • Olivenolje og rapsolje, eller margarin
  • Chili
  • Honning
  • Fisk og omega-3
    • Fisk til middag minst to til tre ganger i uken, spesielt fet fisk
    • Fisk som pålegg
  • Plantebaserte matvarer: Husk 5 om dagen
    • Avokado
    • Bønner og linser
    • Usaltede rå nøtter og frø i moderate mengder
    • Varier mellom friske, hermetiske, frosne rå og varmebehandlede frukt og grønnsaker
  • Grove korn- og brødvarer
  • Usukrede kornblandinger
  • 3 porsjoner med meieriprodukter daglig
  • Ingefær og gurkemeie kan redusere betennelsesreaksjonene i kroppen

Matvarer du bør unngå hvis du har leddsmerter:

  • Rødt kjøtt
  • Ferdigmat
  • Søtsaker
  • Mettet fett
  • Raffinert mel
  • Karbohydratrike og raffinerte karbohydrat matvarer
  • Solsikkeolje og palmeolje

Möller’s Tran for leddene dine

Selv om du kan forebygge stive og vonde ledd ved å få i deg alle de næringsstoffene kroppen trenger, kan det være smart å ta kosttilskudd som er tilpasset leddene. Möller’s Aktiv og Möller’s Omega-3 Ledd er produkter som passer for deg med en aktiv kropp.  Disse kombinerer effektive næringsstoffer som hjelper mot stive og ømme ledd.

Møllers ledd inneholder blant annet en høy mengde omega-3, ingefærekstrakt, D-vitamin og kobber. D-vitamin bidrar til å opprettholde en normal benbygning og muskelfunksjon, og kobber bidrar til å opprettholde normalt bindevev som man finner mye av i ledd.

Les mer om hvordan du kan holde leddene i form her 

Les mer om hva du bør tenke på, og hvilke tilskudd du trenger når du blir eldre her 

For å sikre at du får i deg alt du trenger hver dag, ta en barneskje (5 ml) med Möller’s Tran hver dag, hele året! Da får du nemlig i deg ditt daglige behov for de viktige vitaminene som vitamin D, A og E, samt omega-3 fettsyrene DHA og EPA, også unngår du vitaminmangel!

  • Var dette relevant?
  • ja   nei