Vitaminmangel - kroppen prøver å fortelle deg noe

Er du sikker på at du får i deg de vitaminene du trenger? Vitaminmangel kan gi fysiske utslag som er lette å kjenne igjen om du vet hva du skal se etter. Her er vår sjekkliste!

Mangel på vitaminer, kan få mange forskjellige utslag. For å holde deg frisk, er det viktig at du får i deg alt du behøver.

Vitamin A

Bidrar til normal opprettholdelse av: Synet, huden, slimhinner og immunforsvar.

Mangelsymptomer:

  • Tørre øyne
  • Nedsatt evne til å se i dårlig lys/nattblindhet
  • Nedsatt motstandskraft mot infeksjoner

 

Vitamin B1 (tiamin)

Bidrar til normal opprettholdelse av: Hjertet, nervesystemet, energiproduksjon og mentale funksjoner

Mangelsymptomer:

  • Konsentrasjonsvansker
  • Nummenhet i fingre og tær
  • Forvirring
  • Problemer med balansen

LES OGSÅ: 5 smoothies som gir deg bedre utbytte av treningen

Vitamin B2 (riboflavin)

Bidrar til normal opprettholdelse av: Huden, synet, energiomsetningen, nervesystemet, slimhinner og røde blodlegemer.

Mangelsymptomer:

  • Munnsår og sprekker i munnvikene
  • Kløe i øynene
  • Tørr hud
  • Sprø negler som knekker lett

 

Vitamin B3 (nikotinamid/niacin)

Bidrar til normal opprettholdelse av: Huden, slimhinner, energiomsetning, mentale funksjoner og nervesystemet.

Mangelsymptomer:

  • Utslett i huden
  • Oppkast
  • Diaré

LES OGSÅ: Bedre hud fra innerst til ytterst

Vitamin B6 (pyridoksin)

Bidrar til normal opprettholdelse av: Immunforsvar, hormonbalansen, energiomsetning, nervesystem, omsetning av proteiner i kroppen, mentale funksjoner og dannelse av røde blodlegemer.

Mangelsymptomer:

  • Depresjon
  • Kramper
  • Blodmangel

 

Vitamin B 8 (biotin)

Bidrar til normal opprettholdelse av: Hud, hår, energiomsetning, slimhinner, nervesystem og mentale funksjoner.

Mangelsymptomer:

  • Kvalme
  • Depresjon
  • Muskelsmerter
  • Hudforandringer

 

Vitamin B9 (folat/folsyre)

Bidrar til normal opprettholdelse av: Celledeling, produksjon av blod, mentale funksjoner og immunforsvar.

Mangelsymptomer:

  • Kvalme
  • Diaré
  • Irritabilitet
  • Glemsomhet
  • Hodepine
  • Blodmangel

LES OGSÅ: Gjør stresset til din styrke

Vitamin B12

Bidrar til normal opprettholdelse av: Nervesystemet, energiomsetning, mentale funksjoner, immunforsvar, dannelsen av røde blodlegemer og celledeling.

Mangelsymptomer:

  • Blodmangel
  • Diaré
  • Dårlig hukommelse
  • Sår tunge

 

Vitamin C

Bidrar til normal opprettholdelse av: Dannelsen av kollagen til huden ben og brusk, immunforsvar, mentale funksjoner, opptak av jern fra maten. Beskytter cellene mot skader fra frie radikaler.

Mangelsymptomer:

  • Blødninger i hud og tannkjøtt
  • Sår bruker lang tid på å gro
  • Irritasjon

 

Vitamin D

Bidrar til normal opprettholdelse av: Opptak og omsetning av kalsium og fosfor fra maten, skjelett, muskler, tenner, immunforsvar og celledeling.

Mangelsymptomer:

  • Nedsatt immunforsvar
  • Smerter i ledd og skjelett
  • Bein som brekker lettere

LES OGSÅ: Gode tips til et godt immunforsvar

Vitamin E

Bidrar til normal opprettholdelse av: Beskyttelse av cellene mot oksidativt stress.

Mangelsymptomer:

  • Synsforstyrrelser
  • Ustø gange

 

Vitamin K

Bidrar til normal opprettholdelse av: Beinbygning, blodets evne til å levre seg (koagulere).

Mangelsymptomer:

  • Neseblod
  • Sår som ikke stopper å blø

 

Om du mistenker at du har en mangelsykdom, kan legen din sjekke vitamininnholdet i blodet ditt. Dersom du får påvist vitaminmangel vil det behandles ved at du får store doser av vitaminet, inntil kroppen er «fyllt opp». Deretter fortsetter du normalt med en mindre dose, som skal sørge for at du får nok vitaminer. Legen din kan også gi deg hjelp og råd til å legge om kostholdet ditt, slik at du får nok av de forskjellige vitaminene i fremtiden. Les mer om vitaminmangel på Felleskatalogens sider!

Kilder: Felleskatalogen, Norsk Helseinformatikk, sml.snl.no

 

  • Var dette relevant?
  • ja   nei