Hvordan velge riktig omega-3?

For at et omega-3-produkt skal kunne gi deg den positive helseeffekten du er ute etter må disse 3 kriteriene oppfylles.

1) 1 gram omega-3 per dag

Man bør få i seg 1 gram omega-3 per dag for å oppnå en virkelig god effekt på helsen.

Sjekk selv: Hvor mye omega-3 et produkt gir per dagsdose kan du finne på pakken.

2) Riktig type omega-3

Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe ulike fettsyrer. Noen av disse fettsyrene har bevist å ha positive helseeffekter. Derfor gjelder det å velge produkter som gir deg de omega-3 typene som faktisk har en dokumentert effekt, nemlig DHA og EPA.

Sjekk selv: DHA og EPA finnes kun i omega-3 fra havet slik at omega-3 fra korn, frø og planter ikke oppfyller dette kriteriet. Seriøse produsenter oppgir på pakken hvor mye av disse to typene omega-3 produktet inneholder. Finner du ikke DHA eller EPA noe sted på pakken er det sannsynlig at produktet ikke inneholder disse.

3) Naturlig form

Selv om omega-3 finnes fra naturen er det mulig å produsere omega-3 på en kunstig eller syntetisk form som kalles etylester. Vi anbefaler deg å se etter produkter som har omega-3 i den formen som finnes i naturen; triglyserider eller fosfolipider.

Sjekk selv: De naturlige formene for omega-3 heter triglyserider eller fosfolipider på fagspråket. Dette kan være vanskelig å sjekke selv, men noen produsenter oppgir dette på pakken. Ellers får man ringe sin leverandør for å spørre.

Mengden omega-3 er avgjørende for effekten men det kan være store forskjeller i omega-3-innholdet i ulike omega-3-produkter. Noen kilder til omega-3 inneholder naturlig mer omega-3 enn andre. Norske helsemyndigheter anbefaler et daglig inntak av 1-2 gram omega-3.

  • Var dette relevant?
  • ja   nei