Omega 3 fettsyrer for helsen

Hvorfor er omega 3 fettsyrer så viktige for kroppen, og hvordan kan du være sikker på at inntaket ditt er tilstrekkelig?

Du har sikkert hørt det før: «Du er hva du spiser». Det er et gammelt, kinesisk ordtak som sier noe om viktigheten av hva vi putter i munnen. Maten vi spiser kan fremme god helse, og omega 3 anbefales av både Verdens Helseorganisasjon (WHO), Helsedirektoratet og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

Hvordan virker omega 3 fettsyrer i kroppen?

Du har sikkert også hørt velmenende voksenstemmer gjennom barndommen fortelle om hvor bra det er for synet og hjernen. Fettsyren DHA er spesielt viktig for å opprettholde en god syns- og hjernefunksjon gjennom hele livet, og derfor bør vi sørge for et kosthold rikt på omega 3. Men selv om de fleste av oss er klar over omega 3 fettsyrenes positive effekt, er det ikke alltid vi klarer å få i oss tilstrekkelige mengder fra naturens side.

Les også: Hva er omega 3 egentlig?

Spiser du nok fisk?

Helsedirektoratet rapporterer om at kun 20% av norske kvinner og 25% av norske menn spiser den anbefalte mengden fet fisk på minst 200 gram per uke. Synes du det er utfordrende å følge kostholdsrådene til myndighetene, kan løsningen være å ta en teskje tran om dagen. Det inneholder et godt påfyll av naturlig omega 3 fra den fisken du kanskje ikke alltid rekker eller har mulighet til å spise.

Les også: Omega 3 og omega 6 – hva er forskjellen?

  • Var dette relevant?
  • ja   nei