Lei av sunnhetshysteriet? Her er de 5 viktigste helserådene!

Er du lei maset om hva som er, og hva som plutselig ikke er, bra for deg? Følger du disse garantert gode rådene, har du ditt på det tørre!

1. Spis ordentlig mat

Det vil si sunn mat, ikke ferdigmat med mye fett, salt og sukker. Mange, særlig menn, får i seg flere ganger mer av dette enn Helsedirektoratet anbefaler. Et dårlig kosthold er et uheldig utgangspunkt for en god helse og et aktivt liv. Det er også mulighet for at du legger på deg mer enn nødvendig, og for menn kan de ekstra kiloene medføre lavere produksjon av det mannlige kjønnshormonettestosteron, som er forbundet med mannlig virilitet. Å spise mer variert, lage mat fra bunnen av og se etter nøkkelhullsmerket når du handler, er en enkel måte å bedre kostholdet – og kanskje sexlivet?

LES OGSÅ: Imponér med superfett på kjøkkenet

2. Fem om dagen

Nordmenn generelt, og menn spesielt, er alt for dårlige til å spise frukt og grønnsaker. Og det er dumt, når man tenker på at det er en enkel måte å få i seg næringsnyttige vitaminer på. Så forsøk å gjøre det til en vane å la en porsjon frukt eller grønt akkompagnere hvert eneste måltid heretter. En porsjon tilsvarer 100 gram, og kan for eksempel være en liten skål salat, en gulrot eller en middels stor frukt. Og jo mer du varierer mellom frukt- og grønnsakssortene, jo sunnere er det.

3. Begynn å trene!

Skal du unngå mannepupper og en stadig økende midje, er det ingen annen råd enn å begynne med en eller annen form for trening. Vanskelig å få det inn i tidsklemma? Begynn med å gå eller sykle til jobben! Eller hvorfor ikke jogge? Mange menn synes også at en tur på treningsstudioet er et kjærkomment avbrekk fra unger som hyler, hus som skal ryddes og middag som skal lages.

LES OGSÅ: 5 smoothies som gir deg bedre utbytte av treningen

4. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

Synes du det er vanskelig å få i deg nok fisk? Hva med å bytte ut kjøttpålegget med en fristende fiskevariant? Utvalget i fiskepålegg er stort, særlig innen fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild, som er ekstra rike på de viktige omega-3-fettsyrene. Omega-3 tar vare på, og er godt for hjertet ditt. A- og D-vitamin, som det også er mye av i fet fisk, bidrar i tillegg til å opprettholde et normalt immunforsvar. Tran inneholder de samme, gode fettsyrene, i tillegg til vitamin A og D.

LES OGSÅ: Vanskelig å få i barna nok fisk? Prøv disse oppskriftene som barna elsker!

5. Slutt å røyke

Du vet selvsagt at du ikke burde, og du har sikkert prøvd å slutte flere ganger før. Men husk at selv om du ikke har klart det tidligere, betyr det ikke at du ikke klarer det denne gangen! Det kommer flere og flere tilbud og hjelpemidler som kan bistå deg i den store viljestyrketesten; nikotintyggegummi, hypnoseterapi, røykeslutt-apper osv. Når du tenker på at to av tre røykere dør for tidlig nettopp på grunn av røykingen, så er det ingen grunn til å ikke prøve igjen, er det vel?

Kilder: helsedirektoratet.no, helsenorge.no, tidsskriftet.no: Omega-3 tar vare på , og er godt for hjertet ditt.

 

  • Var dette relevant?
  • ja   nei