Hold leddene i form

Mange tror at vonde knær og det å ikke kunne skru opp syltetøylokket selv når man blir eldre, er noe man bare må finne seg i. Men må det egentlig være sånn?

Det er gjerne i hofter og knær man kjenner de første vondtene når man blir eldre. Det som minner oss på at kroppen ikke lenger er den nyeste modellen. Med årene kan forandringer i leddbrusk og leddbånd gi smerter, hevelser og mindre bevegelighet. Men selv om artrose/ slitasjegikt rammer mange over 40, er det faktisk mye du kan gjøre selv, både for å forebygge og lindre symptomene.

LES OGSÅ: Hjelp, jeg er blitt bestemor!

Bedre ledd med fysisk aktivitet

Å trene gir deg så mange helsefordeler, at det det er dumt å la være. Det motvirker at leddene stivner, og styrker muskulaturen slik at den kan støtte opp og avlaste selve leddene. Selv om du har en revmatisk lidelse, vil du til en viss grad kunne holde deg i form med regelmessig trening, og forandringene i kroppen som sykdommen medfører, vil neppe gi like store utslag. Så prøv å få deg minst 30 minutter med fysisk aktivitet daglig. Du kan gjerne dele det opp i bolker, med for eksempel 10 minutters varighet.

Det er viktig å velge en treningsform som ikke belaster leddene for mye. Svømming og annen trening i vann er perfekt. Særlig i oppvarmet basseng, fordi varmen lindrer smerter og gir økt bevegelighet. Sykling, langrenn, lett saltrening, styrketrening med apparater eller strikk og stavgang er andre eksempler på trening med lav leddbelastning.

Om det er lenge siden du har trent, er det viktig å lytte til kroppen. Det er vanlig å få økte smerter til å begynne med, fordi ledd og muskler utsettes for uvante påkjenninger. Men om smertene ikke går over etter en periode med trening, betyr det kanskje at treningsformen derfor belastende for leddene, og at du bør prøve noe annet. En fysioterapeut kan hjelpe deg å finne ut hvilken type trening som er best for deg.

Gode treningsøvelser finner du her!

brødOm du har leddgikt er det smart å trene fingrene også. Å elte en lun brøddeig er for eksempel god trim. Så om du ikke har vært brødbaketypen tidligere, har du en god grunn til å bli det nå. Flere håndøvelser, informasjon og tips finner du i denne nyttige brosjyren fra Norsk revmatikerforbund.

Möller’s Omega-3 Godt for Ledd er spesielt utviklet for deg med stive og ømme ledd. I tillegg til Omega-3 og vitamin D inneholder det kobber, som bidrar til å opprettholde bindevevet som det finnes mye av i ledd, og den tradisjonelle ingrediensen ingefær.

Kilder: Norsk Helseinformatikk, helsenett.no

 

  • Var dette relevant?
  • ja   nei
Relaterte artikler