Hjelp, jeg er blitt bestemor!

Du skal både jobbe og poste på Facebook, reise og være verdens kuleste bestemamma. Da kan det være du behøver noen gode tips.

Bestemor – jeg?! Det er en frydefull dag da man får vite at familien skal berikes med en ny generasjon. Men det kan også være vanskelig å se på seg selv som en strømpestrikkende, eldre dame som lever for baking og rolige aktiviteter. Da har vi en god nyhet for deg – du trenger ikke det! Dagens bestemødre er nemlig spreke som aldri før, og med noen gode tips kan du matche din mentale alder fra innerst til ytterst.

Bra immunforsvar

De siste årene man har blitt klar over hvor nødvendig vitamin D er for å opprettholde immunforsvarets normale funksjon. De viktigste kildene til vitamin D er fet fisk og sollys. Men siden de færreste spiser nok fisk, og vi har lite sol her til lands, anbefales D-vitamin tilskudd, gjerne i form av tran.

LES OGSÅ: Derfor bør du ta D-vitamin om sommeren

Sunn hud

Første bud for å holde huden pen, er å bruke solfaktor året rundt. I vinterhalvåret holder det som regel å bruke en dagkrem med solfaktor i, men skal du sole deg må det solkrem til. Husk at rundt 90% av hudens aldring forårsakes av solens UV-stråler! Andre bud er et godt kosthold. Du kan pleie huden innenfra ved å gi kroppen de næringsstoffene den trenger for å produsere nye hudceller. Et av de disse er vitamin A. Det finner du i leverpostei, fet fisk, egg, margarin, meieriprodukter, frukt og grønnsaker.

Friske ledd

Knær og hofter får ekstra belastning når man skal hoppe på trampoliner og løpe etter sparkesykler. Samtidig er det gjerne på leddene man merker alderen først. Det beste du kan gjøre for å holde leddene friske, er å styrke musklene rundt med regelmessig styrketrening. D-vitamin er godt for å holde bena og muskelfunksjonen i kroppen ved like, så det er viktig å få i seg nok av dette.

LES OGSÅ: Hold leddene i form

Godt syn

Det øyeblikket du skjønner at du trenger lesebriller, kan sammenlignes med oppdagelsen av ditt første grå hår. Visste du at hva du spiser kan ha noe å si for synet? Fettsyren DHA og A-vitamin bidrar nemlig til å opprettholde normalt syn **. Begge får du i fet fisk og tran.

Klar i toppen

Du er kanskje på din intellektuelle topp, full av livsvisdom og med tid til å utforske nye temaer. Slik vil du gjerne holde det. Forskning viser at både fysisk og mental trening kan ha en effekt på å holde hjernen skarp. God hjernetrim kan være å lære seg nye kunnskaper eller ferdigheter, som for eksempel et nytt språk eller en selskapsdans. I tillegg kan kostholdet kan ha noe å si for å ta vare på hjernen. Fettsyren DHA fra fisk bidrar nemlig til opprettholdelsen av normal hjernefunksjon**.

LES OGSÅ: 5 tips til å holde hjernen skjerpet!

Sunn beinbygning

Norge ligger høyt oppe på beinskjørhetstatistikken, og du har sikkert hørt at det er viktig å få i seg nok kalsium. Men visste du at det er like viktig med vitamin D? Kroppen trenger nemlig dette vitaminet for å kunne ta opp kalsiumet fra maten.

** Gunstig effekt oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA

 

  • Var dette relevant?
  • ja   nei


Orkla Health
All rights reserved | Mollers 2016 Copyright