Gode tips til et godt immunforsvar

Et nytt kapittel begynner ved barnehagestart. Et kapittel av forkjølelse, influensa og omgangssyke! Her er tipsene som kan holde barna – og resten av familien - friske(-re)!

Det første året i barnehagen må du regne med at barnet ditt er sykt titt og ofte. I barnehagen florerer smitten, og sannsynligvis kommer resten av familien også til å bli smittet. I tur og orden. Men det blir bedre. For hver gang vi blir smittet vil nemlig immunforsvaret produsere flere antistoffer, og bli bedre og bedre til å bekjempe sykdommene. Professor Anne Spurkland, kanskje Norges fremste ekspert på immunforsvaret, forklarer denne prosessen slik på bloggen sin:

Nyfødte barn har ikke egenproduserte antistoffer. Før fødselen har de fått overført IgG antistoffer fra mor, og gjennom amming får de overført IgA antistoffer fra mor. Det gir barna god beskyttelse de første 6 levemånedene, inntil de selv har begynt å lage egne antistoffer.

LES OGSÅ: En daglig skje med viktige næringsstoffer

Når antistoffer dannes i en immunreaksjon, vil noen av cellene som ble stimulert bli værende igjen i kroppen, hvor de fortsetter å produsere antistoffer. Og neste gang kroppen møter samme mikrobe, vil vi har gode antistoffer mot denne, og ny produksjon kommer raskt i gang. Dette er grunnlaget for virkemåten til mange vaksiner, og for at mange infeksjoner bare rammer oss en gang i livet.

Det er altså ikke noe mål å unngå all sykdom, tvert imot er barnet avhengig av å være litt sykt for å holde seg friskt i fremtiden! Men det er det jo fint om barnet kan unngå å bli sykt hele tiden! Så hva kan du gjøre for å hjelpe immunforsvaret litt på vei?

1. D-vitamin

Flere studier viser at D-vitamin hjelper til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon. Følger du Helsedirektoratets anbefaling om å gi barnet tran fra fire ukers alder, er det sikret behovet for vitamin D.

LES OGSÅ: Derfor anbefaler leger å gi tran til barna

2. Gjør håndvasken morsom

shutterstock_21006121En vesentlig ting for å unngå å bli smittet, er god håndhygiene. Men det kan være lettere sagt enn gjort for utålmodige små. Så trikset er å gjøre håndvasken morsom: Sett på den fine Lano-videoen Vask de henda, og se hvor kult det plutselig blir med håndvask! Særlig om du lærer deg teksten, og rapper den sammen med poden.

Se Lano-videoen Vask de henda her!

3. Fem om dagen

Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag, fordi det er en enkel måte å øke inntaket av vitaminer. Både A, C, D og flere B-vitaminer hjelper immunforsvaret til å fungere som det skal. Og jo mer det varieres mellom frukt- og grønnsakssortene, jo sunnere er det.

LES OGSÅ: Vanskelig å få i barna nok fisk? Prøv disse oppskriftene som barna elsker!

4. Litt skitt er bra

Husk som nevnt, at for hver gang vi blir smittet vil immunforsvaret produsere flere antistoffer, og bli bedre og bedre til å bekjempe sykdommer. Derfor har ungene godt av å rulle i søle, stikke skitne fingre i munnen og ha kontakt med dyr så tidlig som mulig.


Kilder: Norsk Helseinformatikk, forskning.no, immunglimt.no

 

  • Var dette relevant?
  • ja   nei