Fakta og myter om hva du kan spise når du er gravid

Forvirret over alle advarslene om ting som kan skade barnet i magen? Herved vil vi oppklare noen myter

Listen over potensielle farer vil ingen ende ta for vordende og engstelige mødre. Derfor har vi samlet noen utsagn om gravides kosthold her, for å avklare hva som er fakta, og hva som bare er fleip og myter.

  • Gravide bør ikke spise reinsdyrkjøtt – FEIL!

Det er sant at noen steder kan reinsdyrkjøtt, vill ferskvannsfisk, sopp og ville bær fortsatt inneholde noe radioaktivitet etter Tsjernobyl-ulykken. Men dette gjelder bare Buskerud, Oppland, Trøndelag og sørlige deler av Nordland. Det vil betyr bare at du ikke skal spise mange måltider med tidligere nevnte ingredienser, fra nettopp disse områdene. Annet reinkjøtt er ok.

  • Omega-3 kan gjøre at du blør mer under fødselen – FEIL!

Det har vært snakk om at omega 3-fettsyrer kan gjøre at blodet ikke koagulerer som det skal, og at det derfor kan utgjøre en fare under en fødsel. Men undersøkelser viser at dette ikke underbygges av fakta. Tvert imot er helsefordelene fra omega 3 mye større enn denne teoretiske risikoen. Derfor anbefaler Helsedirektoratet gravide å ta Tran hver dag. De essensielle omega 3-fettsyrene i Tran bidrar til normal utvikling av hjernen og synet til fosteret. Tran er også en god kilde til vitamin D, som er bra for normal vekst og utvikling av skjelettet hos barn.

mollers-fakta-og-myter-hva-du-kan-spise-nar-du-er-gravid

  • Du bør begynne med tilskudd av folat allerede under planleggingen av graviditeten – FAKTA!

Helsedirektoratet anbefaler kvinner å starte med tilskudd av 400 mikrogram folat allerede når de planlegger å bli gravide. Dette er for å forebygge ryggmargsbrokk hos babyen.

  • Et halvt glass rødvin er greit selv om du er gravid – FEIL!

Det kan hende at det halve glasset ikke ville hatt noen negativ effekt på barnet ditt. Men hvorfor ta sjansen? Husk at alt du inntar, også deles av den bittelille kroppen inne i deg, som er alt for dyrebar til at det er verdt å ta slike sjanser. Det er ingen sikker nedre grense for alkohol i graviditeten. Derfor bør du alltid unngå alkohol som gravid, og gjerne også mens du prøver å bli det.

  • Du må være mer nøye med hygienen når du er gravid – RIKTIG!

For å være sikker på at maten du lager ikke kan smitte deg med ting som toxoplasma og listeria, er det lurt å være ekstra nøye med hygienen på kjøkkenet. Skyll for eksempel alltid frukt, grønnsaker og bær. Vask kniver og skjærebrett ofte og hold kjøkkenbenken ren. Skyll og heng opp kjøkkenkluten etter bruk, og bytt til en ren klut ofte. Varm mat skal være rykende varm, fordi bakterier vokser i lunken mat. Er det lenge til maten skal serveres, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Ved temperatur over 70°C dør de fleste bakterier. I tillegg skal rå og tilberedt mat holdes fra hverandre. Bytt redskap mellom forskjellige råvarer, og mellom rå og ferdig laget mat – eller vask redskapene godt mellom hver oppgave.

  • Det er farlig å spise fisk når du er gravid – FEIL!

Den lange rekken av fisketyper du skal holde deg unna kan få det til å virke som om all fisk er farlig når du er gravid. Blåkveite over tre kilo, gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo og fersk tunfisk er bare noen av innslagene på Nei-lista. Men det finnes mange gode fisketyper igjen, og det er vel så viktig å få i seg de gode stoffene fra fisk i graviditeten som ellers. Men om du synes det er vanskelig å få i seg nok fisk med alle advarslene, er det spesielt lurt å ta Tran slik at du får i deg de sunne omega 3-fettsyrene.

fakta-og-myter-om-hva-du-kan-spise-nar-du-er-gravid

  • Gravide skal ikke spise sushi – FEIL!

Gravide kan spise sushi laget av fin, fersk fisk, så lenge du unngår fisketypene fra det foregående punktet. Bare vær sikker på at sushien kommer fra et sted som er rent og ordentlig. Om du skal lage sushi selv, kan du sjekke Slik lagar du sushi som er trygg å ete fra Mattilsynet.

  • Du kan forebygge allergi hos barnet ved å unngå bestemte matvarer i svangerskapet – FEIL!

Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for å tro at gravide kan forebygge allergi på denne måten. Derimot ser det ut til at et fullverdig, variert kosthold i svangerskapet kan være positivt for barnets helse senere i livet.

  • Gravide bør være forsiktige med kosttilskudd – RIKTIG!

Tar du kosttilskudd kan du risikere å få i deg for mye av enkelte næringsstoffer, særlig om du tar flere typer. Utover folat og eventuelle andre anbefalinger du har fått av lege, bør du heller satse på å få i deg næringsstoffene gjennom mat enn med kosttilskudd. Ønsker du likevel å ta kosttilskudd, er det viktig å følge doseringen som er angitt på pakningen, og ikke ta flere ulike typer som inneholder de samme vitaminene og mineralene.

Merk at dette ikke er en fullstendig liste over alle matvarene gravide bør unngå i svangerskapet. For å få en komplett oversikt, kan du lese Helsedirektoratets kostråd for gravide her.

  • Var dette relevant?
  • ja   nei