D vitamin i mat

D vitamin er en fellesbetegnelse for en gruppe med fettløselige stoffer som har en rekke viktige funksjoner i kroppen, men er spesielt viktig for benbygningen. D vitamin finnes i et begrenset antall matvarer, men i motsetning til andre vitaminer kan kroppen også produsere D vitamin selv.

Matvarer med D vitamin 

Den beste kilden til D vitamin er, i likhet med omega 3, fet fisk som laks, makrell, sild og ørret, fiskerogn, i tillegg til torskelever. Verken grønnsaker eller frukt er gode kilder til D vitamin, det kan derfor være utfordrende å få i seg nok D vitamin gjennom kosten for de som av religiøse, ideologiske eller medisinske grunner ikke kan spise animalske produkter. En økende trend i matvareindustrien er å berike enkelte matvarer med D vitamin, dette gjelder spesielt meieriprodukter, juice og enkelte typer sopp.  

Les også: Omega 3-kilder du kanskje ikke visste om

Hvor mye D vitamin?

Norske helsemyndigheter anbefaler et daglig inntak på 10 μg (mikrogram) D vitamin for de under 75 år, mens det dobbelte, 20 μg, anbefales for de over 75 år. For å sette dette i perspektiv, så vil en under 75 år måtte konsumere ca. tilsvarende mengder av følgende matvarer for å dekke sitt dagsbehov for D vitamin (10 μg):

Beriket melk  1250g 
Laks  88g 
Beriket sjampinjong  75g 
Eggeplomme  83g 
Torskerogn  54g 
Torskelever  11g 
Møllers Tran  5g 

D vitamin fra solen

Kroppen kan også produsere D vitamin selv, ved å omdanne et forstadie av kolesterol i huden til D vitamin, men dette kan kun skje når huden eksponeres for UV-stråler. Hvor lenge man trenger å eksponere huden for sollys for å dekke dagsbehovet for D vitamin er individuelt og avhenger blant annet av tid på døgnet, årstid og hudtone.
For nordmenn kan det til tider være vanskelig å dekke hele dagsbehovet for D vitamin gjennom eksponering for sollys, ettersom Norge ligger såpass langt nord og opplever færre solfylte måneder, dager og timer enn land som ligger nærmere ekvator. 

Les også: Derfor bør du ta vitamin D om sommeren 

Tilskudd av D vitamin

D vitamin i mat og fra solen kan dekke det anbefalte dagsbehovet, men det er ikke alltid en har lyst eller mulighet til å innta de matvarene som inneholder D vitamin eller oppholde seg ute i sollys lenge nok. I disse tilfellene kan kosttilskudd som inneholder D vitamin være en fin måte å sikre at dagsbehovet blir dekket.  

En teskje Møllers Tran er nok til å dekke dagsbehovet på 10 μg. En teskje Møllers Tran eller Møllers Dobbel-kapsler kan derfor være en god start på dagen året rundt, for å garantere at dagsbehovet for D vitamin blir møtt, hver dag.

  • Var dette relevant?
  • ja   nei